Blog

Kisah Seram : Misteri Penunggu Asrama UPSI Tanjung Malim

Kisah Seram : Misteri Penunggu Asrama UPSI Tanjung Malim

Kisah Seram Misteri Penunggu Asrama UPSI Tanjung Malim, kisah seram ini telah dikongsikan oleh salah seorang pembaca di dalam blog ini sendiri. Kisah seram ini berlaku di salah sebuah IPTA di Tanjung Malim, Perak. Kalau korang nak tau kisah seram ini dengan lebih lanjut korang kenalah baca kisah ni sehingga habis.

Kisah Seram Misteri Penunggu Asrama UPSI Tanjung Malim : Pengenalan

Assaalamualikum admin. Mula2 sekali saya nak perkenalkan diri saya sebagai Fiza. Saya baru sahaja lepas tamat belajar disalah sebuah IPTA Di Tanjung Malim. Saya nak ceritakan pengalaman seram saya sepanjang saya belajar disana.

Masa semester 1 pada tahun 2012, saya dapat rumah asrama dan blok paling hujung di dalam UPSI. Rumah saya adalah di tingkat 4 paling atas dan Ada 3 bilik, semuanya Ada 6 orang. Masa tu memang saya rasa ok dan tak ada apa peristiwa seram yang berlaku. Tapi bila tiba waktu senja dan malam, perasaan seram tu tetiba muncul. Tambah2 lagi dalam bilik mandi. Masing2 kami buat tak tahu dan tak nak ambil tahu. Kami hanya duduk didalam bilik masing2.

Nak dipendekkan cerita, ketika itu kami semua sangat sibuk dengan assignment masing2. Kebetulan seorang daripada rakan saya yang duduk didepan bilik saya terlalu beremosi oleh kerana dia tidak mampu untuk meneruskan pembelajaran dan sangat sukar untuknya faham ilmu pengajian kami. Puas saya pujuk agar tenang dan tabah. Rupa2 nya emosinya smpai terbawa2 sehingga dia benar2 jadi lemah selemahnya.

Kisah Seram Misteri Penunggu Asrama UPSI Tanjung Malim : Gangguan 1

Ditengah malam, tengah saya nyenyak tidur, dalam 2 3 pagi macam tu, tiba2 saya dikejutkan dengan rakan saya yang lemah ni, namanya Ros. Ros kejutkan saya melalui telefon. Saya yang hanya berfikiran straight berasa pelik dan terus jadi seram dan tak nak angkat telefon tu. Bertubi2 Ros call saya, semakin lama semakin saya menjadi seram. Dalam fikiran saya hanya brfikir, adakah Ros yang buat calling tu? Saya abaikan. Kemudian, Ros call rakan sebilik saya. Terus rakan saya angkat dan bertanya kan kenapa. Saya yang berpura2 mamai turut tanya rakan saya. Almaklum lah pagi2 buta ni kan.

Saya dan rakan sebilik saya iaitu Jiba, bergegas buka pintu bilik Ros. Kami berada dalam keadaan mamai, buka2 pintu dah terasa seram, dicampur dengan bunyi orang mengaji yang dibuka oleh Ros melalui telefon pintarnya. Kami pun bukalah lampu bilik. Ros teresak2 nangis diatas katilnya dan rakan sebiliknya tidak sedarkan diri, tidur mati. Kami bertanya kan kenapa, kemudian rakan sebilik Ros tiba2 sedar dari tidurnya dan berasa hairan melihat kami. Ros kata, Ada “benda” putih duduk tepi katil dia dan nak tarik dia. Apa lagi, naik bulu roma kami dibuatnya. Lama juga kami Cuba tenangkan Ros sampailah Ros tertidur semula.

 

Kalau Ada apa2, Rakan2 akan cari saya. Saya pun tak tau lah kenapa diorg ni cari saya untuk bantu diorang. Saya pun bukanlah kuat orangnya. Cuma saya paksakan diri untuk jadi berani, padahal kecut perut jugak. Nak tak nak, berbekalkan ilmu yang saya tau, saya Cuba buat pagar dalam rumah kami. Alhamdulillah gangguan dah tiada.

Kisah Seram Misteri Penunggu Asrama UPSI Tanjung Malim : Kemuncak Gangguan

Tibanya waktu kemuncak assignment berlambak2, Rakan bilik saya pula yang diganggu. Sebenarnya diorang langsung tak nak cerita apa2 pada saya. Pada satu malam tu, Jiba tidur lewat disebabkan assignment yang bertimbun-timbun. Saya tidur dahulu dengan lampu bilik terpasang. Tiba2 sedar2 saya dari lena tu, saya lihat Jiba tak ade dalam bilik. Dalam fikiran saya mungkin Jiba buat assignment dekat luar. Saya pun jenguk la kat luar bilik, semua lampu rumah terpasang, saya fikir mungkin Jiba ada kat luar ni, sebab mamai dan malas nak fikir panjang. Kemudian saya sambung tidur smula.

 

Keesokan hari nya, saya pelik sebab Jiba senyap saja. Saya bertanya kan pada rakan yang lain. Rupa2 nya masa Jiba dah terlelap atas katil tu, Jiba ditarik oleh “benda” tu jugak dihujung katilnya. Jiba puas ronta2 dan jerit2 memanggil2 saya untuk minta tolong tapi saya tak sedar2 jugak. Kemudian Jiba cuba baca ayat2 Al-Quran dan akhirnya terlepas dari “benda” tu. Jiba yang sedar dari tidur, berlari ke bilik sebelah, rupa2nya Jiba tidur dibilik sebelah tinggalkan saya sorang2 dalam bilik. Jiba ingat dia selamat tapi rupa2nya “benda” tu masih ada lagi mengganggu dia. Saya yang duduk dengar tu tiba2 seram dan berimaginasi katil Jiba yang berada didepan mata saya.

 

Saya yang hanya mampu berdoa dan baca ayat2 Al-Quran yang saya tau semasa saya bantu rakan2 saya tu, tak lama kemudian saya pulak yang diganggu. “Benda” tu tak ganggu saya seperti rakan2 lain tapi “benda” tu hanya menggangu saya ketika saya berada dalam bilik air. Saya jenis suka bangun awal pagi pukul 5 macam tu dengan tujuan basuh baju. Terdapat cermin besar dalam bilik air, 2 bilik mandi dan 1 toilet. Ketika saya sedang membasuh muka gosok gigi depan cermin, saya berasa seram sangat sehingga saya tak berani memandang cermin unntuk tengok diri saya. Pada ketika itu saya merasakan ada orang sedang melihat saya.

Disebabkan saya buat tidak endah, badan saya tiba2 terasa seperti dicucuk2, digeletek dibahagian pinggang, tangan dan bahu. Nak tak nak, dalam bilik air yang saya hanya keseorangan tu, saya kuat kan diri berdoa banyak2 dan cuba tidak menghiraukan benda tu. Saya cuba terus masuk bilik air dan mandi secepat mungkin. Lepas sahaja saya berwuduk untuk subuh, akhirnya tiada lagi rasa tu dari diri saya. Mujurlah saya dilindungi Allah.

Kisah Seram Misteri Penunggu Asrama UPSI Tanjung Malim : TAMAT

Sekian sahaja kisah daripada Fiza mengenai pengalaman seram ketika berada di rumah sewa UPSI Tanjung Malim. Sebenarnya kisah seram ini Fiza tidak memberitahu tempat pengajiannya, tetapi aku dapat mengagak ianya adalah UPSI kerani kat Tanjung Malim hanya ada satu sahaja pusat pengajian IPTA dan aku berasal dari Tanjung Malim sebab tu aku tahu..hehe

Anyway best cerita seram yang Fiza kongsikan ni. Sori Fiza sebab lambat publish kerana banyak tugasan harian yang perlu di utamakan. Aku harap ada lagi la pengalaman seram yang dirasai sendiri oleh pembaca blog ini yang dapat aku

 

 

Sumber : duniaseram

 

SEJARAH KEGAGALAN WANG KERTAS YANG WAJIB ANDA TAHU!!

Penting untuk anda baca !

Sejarah telah membuktikan sistem wang kertas akan gagal. Terdapat banyak bukti kegagalan wang kertas di dalam sejarah tamadun manusia.

Kita telah melihat apa yang sedang berlaku di Zimbabwe sekarang.Bukan Zimbabwe saja,malah banyak negara yang pernah berlaku Hyperinflasi atau kegagalan wang kertas. Yang terkini adalah di Greece dimana bank-bank di sana hanya membenarkan wang dikeluarkan dari mesin ATM terhad kepada 60 dolar sehari sahaja.

Di antara kisah kegagalan wang kertas yang pernah berlaku adalah:

Kerajaan Perancis –tahun 1715
Republik Weimer Jerman – 1922-1923
Hungary 1945-1946
Chile 1971-1981
Peru 1988-1991
Angola 1991 – 1999
Yugoslavia 1992-1995
Belarus 1994-2002
Kerajaan Mexico – pada tahun 1994
Kerajaan Argentina – pada tahun 2001
Zimbabwe 2000-2009

Kini Greece….dan seterusnya akan berlaku kepada negara yang menggunakan kertas yang tiada nilai sebagai matawang.

Matawang sebenar adalah emas. Sediakan payung sebelum hujan
Bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir dalam ucapan Hari Raya Aidilfitri 18/1/1999 telah mengakui bahawa wang kertas sebenarnya tidak berharga.

Ini adalah petikan daripada ucapan Tun Dr. Mahathir:
“Sebenarnya matawang tidak berharga melainkan jika Kerajaan memberi nilai kepadanya”

Wang kertas RM1.00 bukan bernilai RM1.00 daripada segi harga kertasnya. Ia bernilai RM1.00 kerana itulah nilai yang ditetapkan oleh Kerajaan. Jika Kerajaan mencetak angka lima atau sepuluh maka nilai kertasnya tidak naik kepada RM5.00 atau RM10.00.
Hanya pengakuan dan jaminan Kerajaan yang menjadikannya bernilai sebanyak mana yang ditentukan”
Wang kertas adalah penyimpan nilai yang lemah.
Satu fungsi utama wang yang gagal dimainkan oleh wang kertas adalah penyimpan nilai yang baik. Dengan kata lain, nilai wang kertas akan menyusut dalam jangka masa yang panjang.

500000000 Zimbabwe sekarang

Inflasi akan memakan nilai wang anda, menyebabkan nilai wang kertas ditangan anda sekarang tidak akan sama dengan nilainya pada masa hadapan.

Contohnya amat mudah:
Tahun 2005 dengan RM1 anda boleh beli 5 Biji Kuih
Tahun 2010 dengan RM1 and boleh beli 3 Biji Kuih Sahaja
Tahun 2015 ??? 4 Biji = RM2 dimana kemorosatan nilai matawang hampir 50%.

Sejarah telah membuktikan bahawa emas adalah wang yang terunggul dan tiada bandingannya. Dulu, kini dan selamanya..

Wang kertas gagal berfungsi sebagai wang. Ia mempunyai kelemahan yang sangat besar kerana tidak mempunyai nilai intrinsik yang tersendiri.
Ia gagal menyimpan nilai untuk jangkamasa panjang dan akan merugikan penyimpannya. Musuh utama wang kertas ialah inflasi yang menghakis nilai wang kertas ini.

Menyimpan kekayaan di dalam bentuk emas akan memberikan ketenangan jiwa kepada penyimpannya.Kita tidak perlu takut kehilangan nilai dalam jangka masa panjang dan juga kita tidak perlu bergantung kepada pengakuan dan jaminan kerajaan mengenai nilai wang kita.

Jadi mulai hari ini, saya berharap anda semua belajar suatu perkara yang sangat penting iaitu ;

Wang = Emas
Simpan wang = Simpan emas

Adakah hyperinflasi pernah berlaku di Malaysia?

Jawpannya adalah ‘Ya’

-Terjadi pada tahun 1942-1945
-Berlaku ketika zaman penjajahan Jepun.
-Selepas kejatuhan Singapura pada 15 Februari 1942 pihak Jepun telah merekacipta nota bank yang baru bagi menggantikan wang British Malayan Dollar.
-Kesemua nota ini ditukar didalam nisbah 1:1 dengan nota wang Jepun.
-Penggunaan wang Jepun ini dikuatkuasakan
-Sesiapa yang tidak mematuhi arahan menggunakan wang Jepun akan dikenakan hukuman yang berat.

-Pada tahun 1942 Jepun mengeluarkan wang kertas 1 sen, 5 sen, 10 sen dan 50 sen, 1 dollar, 5 dollar dan 10 dollar.

Contoh duit Jepun 1 sen dan 5 sen

Namun, malang bagi warga Tanah Melayu. Tentera Jepun telah mencetak wang dengan sewenang-wenangnya bagi membeli barangan keperluan tentera mereka.

Contoh di bawah ialah duit 10 dollar pokok pisang. Duit ini dicetak terlalu banyak sehingga menyebabkan hyperinflasi.

Kemudian tentera Jepun bertindak mencetak wang kertas 100 dollar.

Seterusnya pada tahun 1945 pihak Jepun telah mengeluarkan wang kertas 1000 dollar pula.

Bagi pihak Jepun, mereka boleh membeli apa sahaja barangan yang mereka mahu. Mereka cuma perlu mencetak wang. Rakyat Tanah Melayu yang menanggung akibat daripada inflasi hasil dari cetakan wang.
AKIBATNYA ;

-wang Jepun tidak laku.
-Harga makanan dan lain-lain meningkat dengan banyak.
-Rakyat Tanah Melayu berada di dalam kesusahan
-Rakyat Tanah Melayu yang makan ubi kayu sahaja.

Namun, pada waktu-waktu akhir peperangan kapal terbang British telah menabur wang kertas propaganda Jepun.
Dengan kata-kata berikut :


1 (1)“WANG JEPUN AKAN MATI BERSAMA-SAMA JEPUN”

Apakah tujuan British pada waktu itu?
Memberitahu rakyat Tanah Melayu bahawa wang Jepun tidak akan laku lagi apabila Jepun kalah di dalam peperangan.

Memang betul. Sebaik sahaja Jepun menyerah kalah dan meninggalkan Tanah Melayu, wang mereka menjadi tidak bernilai. Ia hanyalah kertas tanpa nilai.

Bayangkan, anda menyimpan beribu-ribu keping kertas yang diperakui nilainya oleh kerajaan.

Namun sesuatu berlaku seperti peperangan, ketidakpercaya antarabangsa kepada ekonomi kita, kadar pengangguran tinggi, hyperinflasi dan banyak lagi perkara boleh berlaku disebabkan KERTAS ini memang mudah dimanipulasi sehingga menyebabkan ribuan kertas yang anda simpan di tangan mahupon nombor di bank tidak lagi LAKU?

Sejarah sudah pon berlaku sebelum ini. Dan bayangkan sekiranya pada masa tersebut ( zaman Jepun), anda menyimpan beribu-ribu keping emas berbanding wang kertas. Dapat bezakan? Nampak kan?

Emas tetap bernilai walau di zaman apa pon.

Jadi kesimpulannya disini, amat kita galakkan masyarakat untuk berjinak-jinak dan mulakan langkah pertama untuk menyimpan emas. Kita faham pada zaman ini urusan harian masih menggunakan wang kertas.

 

Sumber : harimaumintgold

ALLAHHUAKBAR!!! DEMI PALESTIN,RONALDO TEGAS MENOLAK KONTRAK JUTAAN BERSAMA “PEPSI”

Semoga Allah Mengurniakan Beliau Hidayah Untuk Menjadi Sebahagian Umat Islam. Amin

Konflik yang tak pernah berhenti antara Israel dan Hammas di  Gaza, menyebabkan lebih dari seribu warga sipil palestin meninggal dunia.

Gempuran ganas Israel ini mengundang kecaman dan simpati dari pihak dunia Internasional. Termasuk pemain bola terbaik dunia ini, Cristiano Ronaldo dos Santos Aveiro, yang biasa dipanggil dengan nama Cristiano Ronaldo.

Pemain yang terkenal dengan nama CR7 ini mempunyai cara tersendiri dalam menunjukan aksi simpati terhadap situasi yang mengerikan di tanah Palestin. Ronaldo menunjukan aksi solidariti dengan tidak menerima tawaran jutaan dolar dari salah satu perusahaan minuman yang di miliki oleh Yahudi.

Belum lama ini penyerang asal Real Madrid ditawari kontrak iaitu menjadi bintang iklan Pepsi dengan bayaran tinggi. Tetapi pemain asal negara Portugal ini menolaknya dengan tegas.

Hal ini karena Ronaldo mengetahui kemana keuntungan yang akan gunakan. Sudah menjadi hal yang umum perusahaan Pepsi tidak pernah terkecuali menyumbangkan dana yang banyak untuk membantu tentera Israel.

“Pendirian saya tetap teguh untuk tidak membangun kerjasama dengan mereka”, ungkap Ronaldo.

“Saya tahu, Pepsi merupakan salah satu produk yang menyumbang kepada tentera mereka (Israel). Sejak dahulu hingga kini, saya tetap mengatakan tidak pada mereka!,” tegasnya.
Bukan baru kali ini saja Ronaldo mengungkapkan rasa solidaritinya terhadap palestin, Ia juga pernah menolak bertukat baju dengan salah satu pemain Israel.

“Saya tidak akan tukar baju saya dengan ‘pembunuh’. Saya berada di bumi Palestin.” Ungkapnya Saat dikonfirmasi digelarnya Piala Dunia di Brasil beberapa waktu lalu.

Meski sebelumnya Ronaldo kerap dinilai angkuh, kesan itu segera menguap melihat betapa tingginya rasa solidaritinya. “Sebab utamanya adalah saya mendukung pembebasan Palestina”, ungkapnya.

“Selain itu, saya benci melihat anak-anak yang terpaksa menempuh kesulitan untuk meneruskan kehidupan”.

Kepeduliannya ini ditunjukkan meski dirinya tidak pernah hidup dalam situasi perang yang di derita oleh rakyat palestin.

Walaupun sempat dikhabarkan bahwa ibunya pernah merencanakan untuk menggugurkannya, tetapi hidup CR7 sangatlah peduli dengan apa yang dialami oleh anak-anak tak berdosa di Gaza.

“Saya mau anak-anak kecil itu bebas dari cengkaman keganasan dan menjalani kehidupan yang lebih baik.”

“Walaupun saya dan keluarga tidak pernah berhadapan dengan peperangan seperti itu, namun saya dapat merasai sedikit kesengsaraan mereka”.

Kapten kumpulan Portugal ini pernah hidup susah. Kebutuhan masa kecilnya kerap tak terpenuhi kerana kedua orang tuanya bukan seorang pengusaha besar, namun hanyalah keluarga yang sederhana.

Membesarkan diri Ronaldo bersama kedua saudari Liliana Catia dan Elma, dan seorang abang laki-laki, Hugo, dalam suasa berkecukupan sepertinya terlampau sulit untuk pasangan pengurus kebun Jose Dinis Aveiro dan tukang masak Maria Dolores dos Santos Aveiro ini.

“Ini kerana, kehidupan saya ketika kanak-kanak sangat sederhana”.

“Bila mengingati saat itu, hati saya tersentuh dan sangat memahami keadaan anak-anak di sana”.

Jadi apa yang sudah kamu perbuat untuk saudara sesama muslim yang sedang tertimpa perang saudara. Setidaknya kita berdoa agar peperangan segera berakhir dan masyarakat palestin boleh merasakan erti dari sebuah kemerdekaan dan kebebasan.

Marilah kita sama-sama terus mendoakan rakyat Palestin agar sentiasa tanah dalam menharungi kesusahan dan cabaran dalam menghadapi rejim zionis. Semoga Allah Terus melindungi mereka. Semoga Allah juga mengurniakan Christiano Ronaldo hidayah Allah untuk memeluk Islam sebelum beliau pergi selama-lamanya dari dunia ini. Amin

Wallahualam.

Sumber: fimadani.com

INILAH 10 GAMBAR BARU KEKASIH JENNIFER LOPEZ YANG JUGA SEORANG PELAKON TERKENAL MALAYSIA IAITU ‘KAZA’… JOM LAYAN GAMBAR DIORANG…

INILAH 10 GAMBAR BARU KEKASIH JENNIFER LOPEZ YANG JUGA SEORANG PELAKON TERKENAL MALAYSIA IAITU ‘KAZA’… JOM LAYAN GAMBAR DIORANG…

Siapa tak kenal dengan penyanyi, pelakon jelita Hollywood iaitu Jennifer Lopez. Kini telah tersebar beberapa keping gambar terkininya dengan kekasih baru dari Malaysia.

Kekasih Jennifer Lopez yang mesra di sapa J.Lo ini ialah pelakon Malaysia iaitu Kazar. Wooww!!

Jangan terkejut beruk, sebenarnya kalau anda pengikut laman IG Kazar, sudah pasti anda dah tahu kisah ini sejak tahun lepas lagi.

Kazar sebenarnya seorang yang mahir membuat edit gambar dan pelakon ini telah edit banyak gambar bersama J.Lo kononnya mereka bercinta. Haha

Memang power!! Jom layan gambar edit kazar dan J.Lo:

  1.  selfie dalam persona baru Jlo

 

2. Rakam lagu baru Jlo feat Kaza

3. hamboii..ke perak mengkome ye…

 

4. live interview dengan  mehlodi..

 

5.

 

6.

7.

 

 

 

 

8.

9.

 

10.

 

SUMBER : Kamiviral & ceritamalaya

Kanak-Kanak Perempuan Dikejar Burung Merak Tular Dan Diedit Gambarnya Oleh Netizen Menjadi Lebih Dramatik!!

Kanak-Kanak Perempuan Dikejar Burung Merak Tular Dan Diedit Gambarnya Oleh Netizen Menjadi Lebih Dramatik!!

Sebuah gambar seorang kanak-kanak perempuan berlari ketakutan akibat dikejar burung merak tular lebih-lebih lagi riak wajahnya amat melucukan.

Kejadian itu berlaku di sebuah zoo di North Carolina dan ibu kanak-kanak ini sendiri memuat naik gambar anaknya dalam satu laman sosial.

 

Eva, kanak-kanak perempuan itu telah mendekati burung merak yang sedang mengembangkan ekornnya. Akan tetapi, burung merak itu telah mengejarnya kerana terasa diancam.

Selepas gambar, terdapat beberapa pihak yang ‘nakal’ mengedit gambar ini. Sebagai hiburan kepada anda, mari saksikan gambar-gambar yang melucukan ini.

 

Eva mengamuk mengejar burung merak

 

Ada juga dinasor yang mengejar Eva. Tragis!

 

Mampukan Usain Bolt ditewaskan kali ini?

 

Eva juga terlibat dalam peperangan

 

Nantikan di pawagam tidak lama lagi, filem seram Peacocks

Hebat betul eva ni. Berjaya melarikan diri dari semua..hehe

Sumber: EraBaru

TERKINI!! ALLAHHUAKBAR!! – ISU BAITULMAQDIS – Angkatan Tentera Malaysia Bersedia

Gambar Hiasan Majlis Perarakan Tentera

Baitulmaqdis: Tentera Malaysia Bersedia Hanya Menunggu Arahan Pucuk Pimpinan

KUALA LUMPUR – Angkatan Tentera Malaysia (ATM) sentiasa bersiap siaga, menunggu isyarat dan arahan daripada pucuk pimpinan dan payung negara untuk menyumbang peranan sewajarnya dalam isu Baitulmaqdis.

Menteri Pertahanan, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, negara harus bersedia menghadapi sebarang kemungkinan berhubung isu berkenaan.

“Saya yakin, sebagai Menteri Pertahanan, apa jua arahan daripada Pemerintah Tertinggi Angkatan Tentera, Ke Bawah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong Sultan Muhammad V, akan terus kami junjung.

“Panglima Angkatan Tentera (Jeneral Tan Sri Raja Mohamed Affandi Raja Mohamed Noor) dan ATM pastinya sudah siap siaga,” kata Hishammuddin dalam ucapan pengulungan Naib Presiden pada Perhimpunan Agung Umno 2017 di Pusat Dagangan Dunia Putra hari ini.

Beliau berkata tindakan Amerika Syarikat mengiktiraf Baitulmaqdis sebagai ibu negara Israel merupakan tamparan hebat bagi seluruh dunia Islam.

“Awal minggu ini, kita dikejutkan dengan berita yang sangat membimbangkan berhubung kestabilan geo-politik dunia. Marilah kita berdoa dan terus berdoa agar konflik ini tidak membawa ke ambang kemusnahan,” katanya.

Dalam masa sama, Hishammuddin turut memohon para perwakilan untuk berdiri dan memberi tepukan gemuruh sebagai menunjukkan penghargaan kepada para perajurit negara, yang disifatkannya sebagai perwira tidak didendang, dalam mempertahankan negara.

Beliau berikrar selagi menyandang jawatan Menteri Pertahanan, dengan sokongan Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri, usaha membela kebajikan tentera dan veteran serta keluarga mereka akan terus dilaksanakan.

“Kedaulatan negara bukan hanya mengenai kecanggihan dan kelengkapan aset serta teknologinya, tetapi ia juga banyak bergantung kepada kesanggupan para perajurit yang berkorban jiwa dan raga.

“Kami di Kementerian Pertahanan percaya bahawa anggota tentera kita mampu melakukannya apabila mereka mengetahui keluarga yang ditinggal terjaga dan terbela,” katanya.

SUMBER: www.islamituindah

Youtube: UMNO 2017 : Ucapan Penggulungan Hishammudin

Setiap Yang Berbuat Baik.. Pasti Lambat Laun Akan DiBalas Baik.. Janji Tuhan Itu Pasti.. Hanya Kerana Memulangkan Dompet Yang Dijumpai.. Balasannya….

Apa yang akan kamu lakukan jika menemukan suatu barang dijalan? Etah itu dompet atau uang atau barang-barang yang lainnya. Nah bicara soal menemukan barang, ada sebuah kisah datang dari seorang pria tunawisma, Ia mengembalikan dompet hermes yang telah ia ditemukan. Usai mengambalikan dompet tersebut dirinya menjadi perbincangan hangat netizen.

Dilangsir dari Manila Readers, Pria Tunawisma ini berasal dari Thailand namanya Waralop. Dirinya menemukan dompet hermes yang didalamnya berisi uang THB 20.000 atau setara dengan Rp 8,3 juta dan juga sebuah kartu kredit.

Waralop tetap pergi ke kantor polisi meski dalam keadaan putus asa. Dirinya pergi ke kantor polisi untuk menyerahkan dompet yang ia temukan di jalan. Ia tidak mengambil uang itu dari dompet tersebut.

Pasca kejadian tersebut, seorang bernama Niity Pongkriangyos dihubungi oleh pihak berwajib. si polisi tersebut menceritakan kepadanya bahwa mereka telah menemukan dompet yang hilang. Dari cerita tersebut ia pun sangat terkejut dompatnya telah ditemukan, Dirinya mengaku tidak sadar kalau dompetnya telah hilang. Ia juga berpikiran jika dia yang ada di posisi Waralop tanpa memiliki uang, mungkin ia akan mengambil dan menyimpannya.

Hal inilah yang bikin si pemilik dompet tersentuh oleh kejujuran Waralop sehingga dia memutuskan untuk memberikannya sebuah imbalan karena telah menemukan dan menyerahkan dompet ke polisi.

Waralop

 

Waralop

Lihat apa yang diberikan si pemilik dompet ini sungguh tak disangka-sangka. Ia memberikan tunawisma ini sebuah tempat tinggal yaitu apatemen dan pekerjaan di pabriknya. Selain itu Waralop dibawa ke mall untuk berbelanja.

Kehidupan Waralop kini berubah. ia menjadi lebih baik dan makan makanan sehat.

Setelah mengetahui kisah Waralop netizen terinspirasi oleh perbuatan baik yang dilakukan Tunawisma tersebut.

SUMBER : http://blogshah.com

Siapa Kata Semua Orang Kaya Nih Mesti Menunjuk-nunjuk… Ini List 6 Billionaire Yang Masih Memandu Kereta Murah… Korang Pakai Kereta Apa?

Kereta adalah satu keperluan di zaman serba canggih ini. Dahulunya ia merupakan satu kemewahan, namun kini tidak lagi, melainkan anda mampu untuk membeli kereta mewah.

Bagi billionaire, tiada apa yang mustahil bagi mereka, apatah lagi untuk memiliki kereta bernilai jutaan ringgi. Tak perlu kita cakap mengenai billionaire, mereka yang bergelar jutawan, malah ada yang tidak sekalipun, memiliki kereta yang sangat mewah.

iluminasi.com ingin berkongsi 6 kereta yang dipandu oleh antara manusia paling kaya di dunia.

1. Steve Ballmer

steve ballmer

Steve Ballmer merupakan Ketua Pegawai Eksekutif syarikat Microsoft di antara tahun 2000 hingga 2014. Graduan Universiti Harvard diambil bekerja dengan Microsoft selepas beliau tamat daripada pengajian oleh Bill Gates yang tidak tamatkan pengajiannya di Harvard.

Kini kekayaan Steve adalah sebanyak RM143 billion, dan mampu memiliki semua jenis kereta di atas muka bumi ini. Namun, beliau memilih untuk memandu kereta Ford, kerana bapanya merupakan bekas pengurus di Ford Motor Company.

steve ballmer dihadiahkan kereta ford

steve ballmer memandu ford fusion hybrid

Pada tahun 2009, bagi meraikan kejayaan Ford mencapai kenderaan ke sejuta yang dilengkapi dengan SYNC (sistem komunikasi dan hiburan dalam kereta), CEO Ford ketika itu telah menghadiahkan Steve sebuah kereta Ford Fusion Hybrid.

Kereta mesra alam tersebut berharga RM117,600 dan masih dipandu Steve sehingga hari ini.

2. Warren Buffett

warren buffet

Siapa tak kenal manusia ke-2 terkaya di dunia ini. Warren Buffet adalah CEO syarikat konglemerat Berkshire Hathaway. Memang tak dinafikan beliau sangat terkenal dengan sifat berjimat cermat.

Sangat cermat, sehinggakan beliau tak pernah membelanjakan wang lebih daripada USD3.17 (RM13.40) untuk sarapan.

rumah warren buffet

Sehingga kini, sudah 59 tahun Warren tinggal di rumahnya yang dibeli pada tahun 1958 dengan harga USD31,500 (RM133,000) ketika itu yang bersamaan RM1.09 juta hari ini.

cadillac dts milik warren buffet

Malah, pada tahun 2014, untuk menaiktaraf kereta yang dipandunya ketika itu iaitu Cadillac DTS selepas anaknya memberitahu bahawa kereta itu memalukan, Warren dilaporkan telah membeli sebuah kereta Cadillac XTS dengan harga RM190,000.

3. Ingvar Kamprad

ingvar kamprad

Anda suka makan meatball di Ikea? Kereta apa yang anda pandu untuk ke Ikea Cheras atau Damansara? BMW? Mercedes? Ferrari? Maka anda lebih hebat daripada pengasas Ikea sendiri iaitu Ingvar Kamprad.

Ingvar adalah seperti beberapa billionaire lain, seorang yang tidak suka membelanjakan wangnya pada sesuatu yang tidak diperlukan, walaupun ia tidak mahal, dan tak menjejaskan kekayaannya. Beliau mendakwa hanya menggunting rambut apabila beliau berada di negara membangun, semata-mata untuk berjimat.

rumah ingvar kamprad

Walaupun Ikea menjual barang perabut rumah yang mewah, namun pengasasnya masih tinggal di banglo yang serba sederhana. Beliau juga makan di Ikea sendiri, dan berbelanja di pasar tempatan.

Pada tahun 2014, wartawan The Telegraph bahawa Ingvar memberitahu televisyen dengan berkata, “Kalau anda lihat pada saya sekarang, saya rasa tak ada satu pun apa yang saya pakai ini yang tak dibeli di pasar karat,”.

kereta yang dipandu oleh ingvar kamprad

Dan kereta pilihan individu dengan kekayaan RM196 billion ini adalah kereta Volvo 240 GL 1993 yang berharga RM92,400 ketika dibeli dan mungkin RM5,000 pada hari ini. Namun Ingvar telah melepaskan kereta kesayangannya itu selepas dipujuk kerana kereta tersebut dikatakan sangat berbahaya bagi usianya yang kini menjangkau 91 tahun.

4. Alice Walton

alice walton pewaris walmart

Alice Walton adalah anak kepada Sam Walton, pengasas syarikat paling kaya di dunia iaitu Walmart.

Ketika ini, dengan kekayaan RM171 billion, Alice Walton adalah wanita paling kaya atas muka bumi selepas kematian Liliane Bettencourt pada 21 September 2017.

kereta wanita paling kaya di dunia

Dan kereta yang menjadi pilihan wanita terkaya di dunia ini adalah Ford F-150 200, yang dianggarkan berharga RM168,000. Bapanya, Sam Walton juga memandu kereta sederhana iaitu kereta versi yang sama tahun 1979, sehinggalah kematiannya pada tahun 1992.

5. Mark Zuckerberg

mark zuckerberg dalam kereta murahnya

Dengan kekayaan RM300 billion ketika ini, bukan sahaja kereta, malah Mark mampu untuk membeli kapal terbang dan memandu di atas jala raya. Namun, umum tahu bahawa Mark bukanlah seorang yang suka membazir, dan hanya membeli apa yang perlu.

Mark sering dilihat memandu kereta Acura TSX berwarna hitam yang dianggarkan berharga RM126,000. Selain itu, CEO Facebook ini juga dilaporkan mempunyai sebuah kereta Volkswagen GTI dengan harga hampir sama dengan Acura TSX.

acura tsx 605

Mark memberitahu beliau memilih kereta tersebut kerana ia selamat, selesa dan tidak menarik perhatian.

6. Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary

tan sri syed mokhtar albukhary

Siapa tak kenal dengan hartawan ini. Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary adalah seorang ahli perniagaan yang sangat berjaya. Beliau merupakan salah seorang manusia terkaya di Malaysia dengan kekayaan sebanyak RM7.6 billion pada tahun 2017.

Menurut sumber, kini Tan Sri Mokhtar hanya memandu Proton Perdana.

proton perdana

Kredit : Paultan.org

Beliau pernah memberitahu, “Gaya hidup ini sebenarnya satu penyakit. Saya biasa pakai Mercedes tapi sekarang saya pakai Proton Perdana untuk sokong kereta Nasional. Kereta itu pun cukup untuk bawa saya ke mana-mana,”.

Sumber: jarimontok.com

Cinta Berakhir Tragis Sang Penjual Sabun..

Kisah ini berlaku di Seremban, Negeri Sembilan. Seorang lelaki yang bekerja sebagai seorang jurujual kereta, bercinta dengan seorang anak gadis jutawan di Taman Bukit Chedang. Malangnya, percintaan ini ditolak keluarga gadis hanya kerana pekerjaannya tidak setaraf keluarga jutawan itu.

Suatu malam, pasangan ini melarikan diri demi kelangsungan cinta mereka.

Tidak lama selepas itu, bapa gadis sedar akan kehilangan anak perempuan kesayangannya. Dia telah membuat laporan polis dan juga telah membuat iklan di akhbar tempatan dengan mengatakan dia akan menerima teman lelaki anak gadisnya itu jika dia balik ke rumah.

Bila mendengar berita ini, gadis itu pulang ke rumahnya di Taman Bukit Chedang dan keluarga pihak keluarga jutawan itu pun menerima teman lelaki gadis itu dengan seadanya.

Enam bulan kemudian, mereka bercadang untuk berkahwin.

Semasa persiapan untuk majis perkahwinan itu sedang disediakan, pasangan kekasih ini keluar membeli ayam goreng KFC di Palm Mall sebelah KPJ yang baru dibuka. Ketika hendak pulang ke kereta, teman lelaki gadis dilanggar lori. Ia berlaku betul-betul di hadapan gadis tersebut. Teman lelakinya mati di tempat kejadian kerana kecederaan yang teruk di kepala.

Kejadian ini amatlah meyedihkan perempuan tersebut kerana hanya tinggal beberapa hari sahaja lagi perempuan itu hendak berkahwin dengan lelaki kesayangannya.

Pada satu malam, ibu perempuan ini mendapat mimpi; seorang nenek tua meminta untuk membersihkan percikan darah di baju pengantin perempuan itu. Jika tidak, sesuatu yang akan buruk akan berlaku. Tetapi ibu perempuan tersebut tidak mengendahkannya.

Malam berikutnya, ayah perempuan tersebut pula menerima mimpi yang sama iaitu seorang nenek tua meminta untuk membersihkan percikan darah di baju pengantin perempuan itu. Jika tidak, sesuatu yang buruk akan berlaku. Tetapi, ayah perempuan tersebut juga tidak megendahkannya.

Malam ketiga, perempuan itu pula menerima mimpi yang sama seperti ayah dan ibunya dan diceritakan mimpi tersebut kepada kedua ibu dan ayahnya. Dalam ketakutan yang amat sangat, dia pun pergi membasuh baju itu dan macam mana kuat dia basuh sekalipun, darahnya tetap ada.

Malam keempat, dia mendapat mimpi yang serupa. Seorang nenek tua menyuruh dia membasuh darah itu sehingga bersih dan jika tidak, malang akan menantinya. Perempuan itu pun terus dan menyental baju tersebut sehingga kain tersebut menjadi haus. Akan tetapi, darah itu tetap ada.

Keesokan harinya, perempuan itu terkejut apabila pintu belakang rumahnya di ketuk bertalu-talu dan muncul dihadapannya seorang nenek tua. Perempuan tersebut pengsan.

Setelah terbangun dari pengsan, nenek tua itu masih berada di hadapannya. Nenek itu menghulurkan sebuah botol berwarna biru.

Perempuan itu terus bertanya kepada nenek tua itu, “Apakah ini?”. “Inilah sabun basuh cap Dynamo, letakkan sedikit dan kotoran akan hilang. Kalau tak percaya, pergi cuba, try, test, uji…” jawab nenek sambil muka ada senyum ..hehehehehe.. share dan tag rakan anda untuk kenakan mereka..hehehe

Peringatan Untuk Pendaki2 Semua, Bahaya Selfie di Kawasan Hutan Kerana Hasil Fotonya Boleh Bikin Keresahan Karena Ada Makhluk Misteriusnya

Dunia pendakian kembali dihebohkan dengan sebuah kisah misteri yang terjadi di jalur pendakian Gunung Slamet.

Seorang pendaki membagikan kisah misteri itu di media sosial.

Kisah misteri itu diabadikan melalui sebuah foto yang diunggah oleh akun Instagram @urban.hikers, Kamis (21/9/2017)

Dalam foto itu menggambarkan rombongan pendaki berswafoto bersama.

Sekilas tidak tampak aneh dari foto dokumentasi ini.

Tetapi ketika dicek ada satu makhluk misterius yang ikut muncul di barisan rombongan.

Di barisan paling belakang, terlihat sosok makhluk seperti manusia yang sangat mengkilat.

Makhluk itu seperti memantulkan cahaya lebih terang dibandingkan manusia di sekelilingnya.

Seorang netizen pemilik akun @joymaharaden mengisahkan ketika dirinya dan 13 orang temannya saat mendaki Gunung Slamet melalui jalur Guci, Kabupaten Pemalang, Jawa Tengah.

“Sedikit cerita tentang pendakian saya beberapa bulan yang lalu di Gunung Slamet.

Waktu itu kita melakukan pendakian ke gunung selamat Via Guci. Kami yang terdiri dari 13 orang saat itu melakukan pendakian pada pagi hari sekitar pukul 07:00.

Dan sekitar pada pukul 08:45 saya dan teman-teman melakukan selfie bersama dijalur pendakian sebelum pos 1.

Ketika itu saya sudah merasa keanehan, entah kenapa selama dijalur pendakian seluruh badan saya terasa panas tdk seperti biasanya saat saya mendaki.

Setelah selesai selfi kami pun melanjutkan pendakian. saat sampai dipos 1 badan saya mulai sudah tidak terasa begitu panas seperti biasanya.

Selama proses pendakian alhamdulillah kita tdk mengalami kendala apapun untuk muncak hingga sampai lagi ke basecamp guci.

Setelah saya dan teman-teman pulang kerumah masing-masing saya mencoba lihat-lihat hasil foto pendakian dan ini adalah salah satu foto yang saya ceritakan tadi.

Naudzubillahimindzalik seketika saya bener-bener sangat kaget melihat keanehan dalam foto ini (lingkar merah).

Ada wujud berupa manusia dibarisan paling belakang rombongan kami.

Alhamdulillah-nya apapun maksud dan tujuan makhluk itu sedikit pun tidak mengganggu kami meskipun dia sudah memberikan tanda kepada rombongan saya bahwa dia ada di antara rombongan saya.

Maaf cerita dan postingan saya bukan bermaksud untuk menakut-nakuti teman-teman pendaki. Dan sedikit pun foto ini bukan hasil dari editan, foto ini real diambil dari camera hp saya.

Terimakasih.”

Foto yang menampilkan sosok misterius ini kemudian memancing komentar beragam dari netizen.

sukmasyrf14: “Katanya sih yah kak kalo ndaki itu gk boleh ganjil jumlahnya, biasanya yg satu pasti “…” . KATANYA”

sankrea: “m e r i n d i n k”

dimiasta: “biasanya perilaku kurang sopan dan omongan yg aneh2 membuat munculnya peringatan itu, pagi aja sampe nampak kya gitu, kan bertanda banget”

 

Selfie di Gunung Slamet, Hasil Fotonya Bikin Merinding Karena Ada Makhluk Misteriusnya

Sumber-Lengkapi.com