Blog

Pemuda Ini Menolong Ular yang Sedang Terluka Parah. Beberapa Tahun Kemudian, Sang Ular Datang dan Membalas Budi Dengan Cara Yang Sangat Mengejutkan Ini..!!

Cerita ini terjadi di China, dimana seorang pria muda menolong seekor ular. Tanpa diduga ular ini ternyata membalas budi dengan menolong mereka sekeluarga ,bagaimana caranya?

Suatu kali pria ini keluar rumah dan menemukan seekor ular kecil yang terluka. Pria ini pun berbaik hati dan kasihan padanya, ia membawa ular ini pulang dan menjaga serta mengobati lukanya.

Setelah ular ini kembali pulih, pria ini pun melepasnya kembali ke luar rumahnya, namun ular ini selalu menemukan jalan kembali pulang ke rumah pria tersebut, akhirnya pria ini pun memeliharanya di rumah.

Suatu hari pria ini sedang tidur, tiba-tiba ular ini ada di atas kepalanya dan membangunkan dirinya.

Saat itu ular ini menggunakan ekornya sebagai penunjuk ke arah kamar sebelah, pria ini pun mengikutinya dan akhirnya terkejut!

Di dalam kamar tersebut terbaring ibunya yang telah lama menderita sakit dan tidak mampu bergerak bebas.

Waktu itu adalah musim dingin, ibunya menggunakan selimut listrik untuk menghangatkan tubuhnya, namun tidak diketahui apa alasannya, selimut ini mengeluarkan asap dan keadaan saat itu sudah sangat berbahaya, kalau tidak segera diketahui, mungkin saja ini bisa menyebabkan kebakaran besar!

Ini adalah kamar ibunya tersebut

Waktu ditemukan, selimut itu sudah hamper terbakar hangus!

Untung saja ada ular ini yang memberikan informasi ya Pisers !

Kelihatannya ular tidak selalu sebagai binatang buas bagi manusia, namun juga bisa menjadi penyelamat !

 

Sumber : Cerpen

Astraghfirullah!!!Budak 8 Tahun Termenung Tengok Bapa Kutip Daging Kakak

Budak 8 Tahun Termenung Tengok Bapa Kutip Daging Kakak|Seorang ibu tak dapat menahan pilu hingga tidak sedarkan diri,manakala suaminya meraung sambil mengutip cebisan danging anak gadisnya yang terlibat kemalangan semalam di jalan Jenderal Sudirman jalan poros Makassar.

Lebih pilu apabila seorang kanak-kanak Wanita berusia 8 tahun hanya hampu termenung menatap jenazah kakak sulungnya terbaring kaku di tengah jalan.

Mangsa dikenali sebagai Dika puteri 15 seorang pelajar sekolah menengah agaman Al Ishlah di maklumkan dalam perjalanan balik dari sekolah menuju tempat ibubapanya meniaga.

Niat hendak menolong kedua orang tua tidak kesampaian apabila gadis sekolah agama itu terlibat nahas ngeri dan meninggal dunia dilokasi kejadian.

Menurut saksi kejadian yang berlaku kira-kira jam 16:30 semalam,mangsa yang menunggang motorsikal dengan berlahan secara tiba -tiba di langgar lori yang hilang kawalan.

Mangsa yang dirempuh dari belakang melambung kehadapan sebelum dilanggar kereta lain yang datang dari arah berlawanan.

Suasana di lokasi kejadian menjadi pilu apabila Usman dan Hana kedua orang tua mangsa tiba dilokasi kejadian.

Adik mangsa Siaa hanya termenung melihat jenazah kakaknya yang setiap hari mengajarinya mengaji telahpun menghadap ilahi.

Sesekali gadis kecil itu mengusap air matanya yang meleleh dipipi dengan tudung miliknya,suara kakaknya ketika mengajarinya mengaji masih terdengar jelas di gendang telinga,namun siapa sangka takdir telah pun memisahkan mereka.

Sumber : eberita

Pihak polis Lalu Lintas jalan poros menahan pemandu lori dan pemandu kereta bagi siasatan lanjut mengenai kemalangan berkenan.Sementara mayat mangsa dibawa kehospital besar Maros sebelum diserahkan kepada keluarga pagi ini untuk dikebumi.

“Doa Hampir Putus Apabila Papa …” – Perkongsian Norzizi Dapat PhD Buat Netizen Sebak

Pelakon dan pensyarah Norzizi Zulkifli akhirnya bergraduasi dan memperoleh Doktor Falsafah (PhD) dalam bidang Seni, Bahasa Inggeris dan Media dari Universiti Wollongong, Australia baru-baru ini.

Namun, perkara yang lebih menyentuh hati apabila Norzizi berkongsi perjalanannya menuntut ilmu dan ujian yang dilaluinya apabila bapanya, Zulkifli Zain diserang strok.

“Ooo hati remuk melihat ekspresi ini… Dua bulan sebelum hantar tesis, pada Jun 2016, saya sudah pulang ke tanah air, sudah kena lapor diri kembali bertugas dan Papa ketika itu baru tiga bulan kena strok.

“Siang saya bekerja, malam dalam pukul 11 atau 12 tengah malam saya akan mula menyiapkan tesis sampai ke pagi dan Papa di tingkat bawah akan memanggil anak-anak untuk melihat keperluannya.

“Dan sesekali kalau dia rasa saya tertidur di atas, dia akan memanggil-manggil saya untuk pastikan saya tak tertidur.

“Kadang penat juga, saya menaip and kejap-kejap Papa panggil, saya turun dan saya naik lagi menyambung penulisan dan turun lagi.

“Begitulah rutin antara 12 tengah malam ke 5 atau 6 pagi. Tapi begitulah… saya sentiasa punya doa dari beliau… Dia tak putus doa buat saya!

Namun, Norzizi diuji apabila bapanya diserang sakit jantung dan dimasukkan ke Unit Rawatan Rapi ketika dia masih di Australia.

“Doa itu hampir putus bila Januari 2016 papa diserang sakit jantung dan di ICU terus kritikal, saya ketika itu masih di Australia dan saya terbang pulang malam itu juga tatkala 2 bulan lagi saya nak hantar tesis.

“Tapi Allah makbulkan doa kami… aku tetap punya doa itu ke saat akhirnya perjalanan PhD ku… Alhamdulillah…. saya tahu, dia amat menantikan momen ini!” tulisnya.

Catatan Norzizi itu mengundang sebak netizen yang memuji kesungguhan dan iltizam Norzizi menghabiskan pengajiannya walaupun diuji dengan kesakitan bapanya.

Teks oleh: Amri Hassan
Sumber: IG @norzizizulkifli

JURURAWAT CERITAKAN PERKARA SEBENAR “MEREKA BERGILIR-GILIR PERKOSA SAYA DAN BILA DAH PUAS MEREKA CAMPAK SAYA DAN LARI”.. TAPI..

KAPIT : MEREKA MEMANG KEJAM INI LAH BOLEH DIIBARATKAN HABIS MANIS SEPAH DIBUANG. ITU YANG BERLAKU KEPADA SEORANG JURURAWAT YANG DITINGGALKAN DALAM KEADAAN SEPARUH B*GEL DI KAWASANPERINDUSTRIAN BLETEH, SARAWAK.

Mangsa ditemui dalam keadaan tidak sedarkan diri selepasdipercayai dir*gol secara bergilir-gilir olehdua lelaki yang dikenalinya.

Dalam kejadian kira-kira jam 6.30 petang itu, mangsa yang bekerja sebagai jururawat desa di sebuah pusat kesihatan ditemui orang awam sebelum polis dan ambulans dimaklumkan untuk tindakan lanjut.

Difahamkan, mangsa yang berusia 22 tahun itu keluar berhibur bersama rakannya di dua buah pusat karaoke di sekitar daerah itu sehingga awal pagi.

Mangsa dikatakan berkenalan dengan dua lelaki dan dipercayai mengambil minuman keras sehingga mabuk.

Ketua Polis Daerah Kapit, Deputi Superintendan Freedy Bian berkata, susulan kejadian itu, dua lelaki berusia 23 dan 26 tahun ditahan.

Menurutnya, kedua-dua suspek ditahan di sekitar bandar daerah berkenaan selepas beberapa jam laporan dibuat susulan mereka merupakan individu terakhir yang dilihat bersama mangsa.

Suspek mengaku keluar bersama mangsa namun mendakwa wanita itu ke sebuah pusat karaoke bersama individu lain,katanya.

Freedy berkata, pemeriksaan mendapati terdapat kesan koyakan pada kemaluan mangsa yang kini masih mendapatkan rawatan di Hospital Kapit.

  

Katanya, polis masih menunggu keterangan daripada mangsa bagi mendapatkan gambaran jelas mengenai kejadian.

Menurutnya, dua suspek ditahan reman untuk siasatan dan kes disiasat mengikut Seksyen 376 Kanun Keseksaan kerana merogol.

Dalam Pada Itu, sarawak voice melaporkan Jururawat muda 22 tahun dirogol bergilir-gilir, ditemu separuh bogel di tepi jalan di Kapit.

Seorang jururawat desa ditemui dalam keadaan terbaring separuh bogel pada pukul 6.30 pagi kelmarin, di tepi jalan di kawasan perindustrian Bleteh di sini selepas dipercayai dirogol secara bergilir-gilir.

Jururawat desa yang bertugas di sebuah pusat kesihatan di daerah ini dalam keadaan tidak sedarkan diri dipercayai kerana terlalu mabuk.

Jururawat berusia 22 tahun itu menurut Kosmo berhibur dengan dua kenalan lelaki yang baru dikenali di sebuah pusat karaoke berakhir dengan dia dibuang di tepi jalan.

Penemuan mangsa menarik perhatian orang ramai yang lalu-lalang di kawasan perindustrian tersebut.

Ketua Polis Daerah Kapit, Deputi Superintendan Freedy Bian berkata, sebelum kejadian, mangsa dikatakan berhibur bersama dua kenalan lelaki yang baru dikenali di sebuah pusat karaoke di sini.

Bagaimanapun, menurut beliau, selepas berhibur di dua buah pusat karaoke pada malam sama, mangsa kemudian dipercayai diperkosa oleh kedua-dua kenalannya yang dikatakan pekerja kilang.

“Selepas dinodai mangsa dipercayai sengaja ditinggalkan di tepi jalan dalam keadaan separuh bogel dan tidak sedarkan diri,” kata beliau seperti dipetik akhbar itu.

sumber : pawerviral.site

‘Dia cuma bergurau tetapi mahkamah sahkan jatuh talak 3’

Tadi datang seorang wanita muda lingkungan 30’an bersama dengan seorang rakan. Katanya baru balik dari Mahkamah Rendah Syariah. Wanita itu bercakap dengan nada perlahan. Aku cuba mendengar dengan jelas. Dia memulakan bicara.

“Boleh tak kalau saya dan suami merujuk kembali?” soalnya.

“Puan bercerai talak berapa?”

“Talak tiga,” katanya sambil menangis teresak-esak.

“Allah!” spontan keluar mulut aku.

Si rakan cuba menenangkan dia. Seorang kakitangan wanita Pejabat Agama Islam memberikan penjelasan kepada wanita itu.

“Puan dan suami tidak boleh merujuk kembali sebab puan sudah bercerai dengan talak tiga melainkan selepas tamat iddah, puan berkahwin lain dan jika puan bercerai puan boleh berkahwin semula dengan suami yang pertama,” jelasnya.

Wanita muda itu seolah-olah meluahkan perasaan, jadi saya pun mendengar masalah dia. Katanya, suaminya tidak melafazkan talak tiga di depannya.

“Jadi, macam mana puan tahu suami ceraikan puan dengan talak tiga?” soal aku.

“Begini, suami saya dengan nada gurauan bersembang dengan kawan dia ‘aku sudah ceraikan isteriku dengan talak tiga’. Balik ke rumah, suami menceritakan kepada saya. Suami kata dia bergurau. Saya terus merujuk di Mahkamah dan Mahkamah memutuskan talak jatuh. Luluh hati saya,” katanya.

Aku hanya kata, “Puan, banyakkan bersabar ye. Minggu depan puan datang ke sini berjumpa dengan pegawai kami jika puan inginkan khidmat nasihat. InshaAllah kami akan bantu berikan puan semangat. InshaAllah,”.

Secara jujurnya, aku benci dengan lelaki yang suka bermain dengan talak! Bergegar Arasy Allah.

Sumber: Abdul Razak Nordin.

 

Seorang budak lelaki melihat satu jejak yang membawanya ke tasik yang menggelembung selama 50 tahun. Kemudian, mereka menarik sesuatu yang besar dari lumpur dalam lumpur itu..!

Seorang anak laki-laki dari Estonia bermain di hutan pada tahun 1944 ketika dia melihat sesuatu yang aneh di danau terpencil di dekat tempat tinggalnya. Siapa yang akan menyangka bahwa ingatan masa kecilnya tersebut bisa berubah menjadi penemuan yang luar biasa pada lima dekad kemudian.

Pada tahun 2000, anak laki-laki itu sekarang membesar menjadi seorang lelaki dewasa teringat apa yang telah dilihatnya di danau pada hari itu, hampir 50 tahun silam.

Dia ingat tentang sebuah jejak yang mengarah ke Danau Kurtna Matasjarv di Estonia dan gelembung udara yang muncul dari air.

Ceritanya menarik perhatian banyak orang, bahkan menyebabkan beberapa penggemar sejarah perang, bersama beberapa anggota dewan, berencana untuk melakukan penyelidikan secara menyeluruh.

Apa yang mereka kerjakan selama delapan jam untuk menemukan itu benar-benar layak diapresiasi.

Sebuah kabel baja besar dibawa ke tempat jejak yang pernah ada ke bawah ke danau dan terhubung dengan apa yang adan di bawah air danau, terkubur 3 meter dibawah lumpur. Seperti ada semacam kendaraan lapi baja pikir pria itu.

Sebuah alat berat Bulldozer Komatsu pun juga dibawa untuk menarik kendaraan militer (atau apa pun itu) agar bisa mengeluarkannya dari dasar danau.

Dilihat dari ukuran kabel baja dan alat berat itu, mereka tampaknya menemukan sesuatu yang cukup besar dan berat.

Mereka mulai menarik mesin besar itu dari bawah air yang berlumpur dan penuh lumut. Mereka mulai melakukan ini dari jam 9 pagi, dan memakan waktu lebih dari lapan jam untuk menyelesaikannya.

Mereka segera menyadari bahwa mereka menarik-narik sepotong kavaleri lapis baja, sebuah tank militer di era Perang Dunia II.

Kemudian dipastikan ini adalah tank T34 / 76A buatan Soviet yang telah digunakan oleh tentara Jerman, yang dijelaskan dari tanda-tanda identitas negara Jerman di atas tank tersebut. Kendaraan itu memiliki berat sebesar 30 ton.

Diduga bahwa tank militer tersebut sengaja tenggelam di danau saat tentara Jerman melarikan diri pada tahun 1944.

Mereka memeriksa mesin dan menemukan bahwa, selain mesinnya, segala sesuatu masih bisa berfungsi dengan baik.

Tank militer ini telah direparasi dan bisa berfungsi kembali. Dan sudah direncanakan untuk memamerkan di museum militer.

Kredit: erabaru

5 Kejayaan Anak Orang Asli Ini Boleh Dijadikan Inspirasi

Orang Asli di Malaysia kini semakin cemerlang apabila melakar kejayaan berterusan dalam bidang akademik dan juga sukan. Bakat dan usaha masyarakat ini seharusnya diraikan bersama kerana mereka juga layak untuk menikmati kualiti hidup yang lebih baik.

Kerajaan juga menerusi Jabatan Kemajuan Orang Asli (JAKOA) terus membantu memperkasakan taraf pembangunan kehidupan, pendidikan dan sosio ekonomi mereka. Lima orang anak Orang Asli antara yang menyinar dengan kejayaan mereka. Siapakah mereka?

1. Zumika Azmi dan Sasha Azmi

Zumika dan Shasha Azmi

=”box”>PIC: TERENGGANU TIMES

Zumika dan Shasha Azmi

Zumika Azmi, 19 dan Sasha Azmi,17 yang berasal dari suku kaum Temiar dan berasal dari Gua Musang Kelantan ini aktif bersukan sejak dari sekolah lagi sehingga berjaya mewakili Malaysia dalam sukan kriket. Kedua-adik beradik yang merupakan pemain skuad negara kini menjalani latihan bersama jurulatih Thushara Prabath Kodikara sejak bulan Ogos lalu. Zumika dan Sasha Azmi yang berasal dari perkampungan Orang Asli Pos Gob, Gua Musang, Kelantan ini membantu skuad kriket negara meraih pingat gangsa acara T20 Sukan SEA menewaskan Singapura dengan 52 larian menerusi sembilan over. 

 

2. Jay Nurivanna Asrienza Jaya

Jay dan ibu bapanya ketika majlis konvokesyen ke-40 UPM

Jay Nurivanna Asrienza Jaya berketurunan Orang Asli Suku Temuan merupakan seorang graduan Sarjana Muda Sains Komputer dari Fakulti Sains Komputer dan Teknologi Maklumat dan juga pelajar tajaan biasiswa dari Jabatan Kemajuan Orang Asli (JAKOA). Kejayaan luar biasanya ini berjaya membanggakan ibu dan bapanya serta seluruh masyarakat Orang Asli hari ini. Jay yang merupakan anak sulung dalam keluarga membuat keputusan untuk bekerja bagi membantu keluarga. Kini Jay Nurivanna Asrienza Jaya bekerja sebagai Mobile Application Developer di sebuah firma di Kuala Lumpur.

 

3. Norashikin Mohamad Sayed

Aksi cemerlang Norashikin dalam sukan layar

Gadis ini merupakan anak orang asli pertama yang mewakili negara dalam Sukan Layar. Norashikin mula menunjukkan bakatnya dalam bidang sukan layar bermula dengan berpindah ke Sekolah Kebangsaan (SK) Bukit Bangkong, Sungai Pelek, Sepang. Dia mengikuti bapanya Mohamad Sayed Abdullah, yang bersara sebagai pegawai di Jabatan Kemajuan Orang Asli (JAKOA). Dia juga merupakan graduan UITM Perlis dalam jurusan Diploma Sains Sukan. Pencapaiannya juga sangat memberangsangkan apabila dia memperoleh pingat perak Sukan Asia China 2010, pingat emas Kejohanan Kapal Layar Asia di China 2010, pingat gangsa Sukan SEA Myanmar 2012, pingat emas Sukan SEA Singapura 2015 dan pingat perak Sukan SEA KL 2017.

 

4. Muhammad Nasri bin Mamat A.K.A LimakJimar

Muhammad Nasri bin Mamat dan Zaidi Bin Rashid

Muhammad Nasri bin Mamat A.K.A LimakJimar (jersi Barcelona) dan sahabatnya Zaidi Bin Rashid akhirnya temui platform terbaik untuk menggilap bakat mereka dalam dunia bola sepak apabila dilamar persatuan Bolasepak Kelantan (KAFA) untuk mencuba nasib dalam pemilihan pemain skuad Piala Presiden Kelantan. Galakan dan sokongan yang telah diberikan oleh KAFA ini mampu menyuntik semangat dan keyakinan yang cukup tinggi buat anak-anak muda dari masyarakat orang asli di negeri Kelantan untuk keluar dan mencari platform terbaik bagi mengetengahkan dan menggilap lagi bakat mereka dalam sukan bolasepak.

 

5. Emaliana Bah Ali

Emaliana bersama anak saudaranya, Alisyariana Man

Pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Buyong Adil ini berjaya melakar sejarah sebagai pelajar pertama masyarakat Orang Asli di Perak yang meraih keputusan cemerlang dalam peperiksaan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM). Emaliana Bah Ali, anak Orang Asli keturunan Semai ini meraih Purata Nilai Gred Keseluruhan 3.75 apabila mendapat A dalam mata pejaran Pengajian Perniagaan dan A- bagi tiga subjek lain iaitu Pengajian Am, Geografi serta Ekonomi.

Baru Darjah 4, Anak Kecil Ini Sudah Mencapai Income RM18,000 Sebulan! Anda Pasti Tak Percaya Barang yang Dijualnya, dan Ternyata Modalnya Cuma…!!

Teksturnya seperti tanah liat, warnanya beragam, dan dijual dengan berbagai bentuk. Tidak heran jika mainan ini selalu laris manis diborong pembeli di acara-acara bazaar maupun secara online.

Almeyda Nayara adalah gadis cilik di balik popularitas slime di Indonesia.

Dia baru duduk di Darjah 4. Namun, citarasa bisnesnya betul2 menjadi. Terbukti dia boleh mencium kesempatan bisnes dari sebuah mainan sejenis jelly yang lebih dikenal slime. Semua bermula ketika suatu hari seorang kakak kelas membawakan mainan tersebut.

Dia langsung tertarik dan mencuba membuatnya sendiri di rumah. Berbekal wang 50.000 rupiah yang ia minta dari sang ibu, Naya membeli semua bahan-bahan untuk membuat slime. Dia pun belajar caranya dari tutorial di YouTube.

Sang ibu sempat marah kerana tidak menyukai apa yang dilakukan putrinya. Naya tidak putus asa dan membuat slime secara diam-diam di kamar mandi. Setelah beberapa kali gagal, akhirnya dia memberanikan diri untuk menjual slime karyanya kepada teman-temannya di sekolah. Kala itu, satu gelas slime dihargai 8.000 rupiah (RM2.50)

Menambah Instagram sebagai media berjualan.

Tidak hanya berjualan dari kelas ke kelas di sekolahnya, Naya memutuskan untuk memanfaatkan teknologi agar jualannya boleh meningkat. Dia akhirnya memilih Instagram mengingat fenomena online shop yang sangat kuat dalam dunia usaha.

Pertama kali membuat akun Instagram, Naya mengaku hanya memiliki followers 12 orang yang terdiri dari saudara-saudaranya. Dia pun meminta teman-temannya untuk mempromosikan akunnya dan dari situ slime karyanya menjadi viral. Saat ini ada lebih dari 200.000 ribu orang menjadi followers Naya di Instagram.

Kerana semakin terkenal, Naya pun mulai berinovasi. Dia tidak hanya menjual slime biasa yang disimpan dalam gelas plastik kecil. Berbagai bentuk mainan dibentuk ini dapat dibeli melalui akun Instagram-nya: nayaslime18. Ada bentuk jagung, semangka, serta boneka-boneka lucu yang tidak akan rusak meski diremas-remas.

Mainan ini pun tak pernah sepi peminat.

Meski menjadi jutawan cilik, Naya tidak lupa bersedekah.

Sang ibu mengakui bahwa dalam sebulan, Naya boleh mendapat penghasilan kotor sebesar 60 juta rupiah (RM18,500). Dari angka itu, keuntungan bersihnya adalah sekitar 35 hingga 40 juta rupiah.

Meski telah mengantongi banyak wang di usia dini, Naya tidak lantas berfoya-foya. Dia justru sangat berkomitmen menyisihkan 30 sampai 40 persen penghasilan untuk bersedekah.

Jiwa sosialnya ini tumbuh bahkan sebelum penghasilannya mencapai angka jutaan. Saat masih berjualan di sekolah, Naya sudah mulai menyedekahkan wang hasil jualan untuk membelikan buku iqra’ dan Al Quran bagi Tempat Pendidikan Al Quran di belakang rumahnya.

Kini, Naya pun menabung untuk tujuan yang tidak kalah mulia, yakni, mendirikan pesantren serta membeli mobil ambulans dan mobil jenazah untuk masyarakat di sekitar tempat tinggalnya.

Kemarin (31/10/2016) Naya mengunggah sebuah foto di Instagram-nya yang memperlihatkan dirinya bersama dengan seseorang yang dipanggil Om Jack. Pria yang tinggal di Jawa Barat itu rupanya adalah seorang tukang parkir sejak tahun 1992.

Meski berprofesi sebagai juru parkir, tapi rupanya Om Jack memiliki sebuah sekolah gratis untuk anak anak tidak mampu di Rancaekek, Jawa Barat. Naya sendiri mengaku sangat terinspirasi olehnya.

Cerita Naya mengajari betapa pentingnya pendidikan entrepeneurship, kebebasan berkreativitas, serta bimbingan orangtua untuk diterapkan sejak dini kepada anak-anak.

Semoga akan lahir Naya-Naya berikutnya yang boleh berkontribusi positif kepada keluarga, lingkungan dan negara.

Sumber: IDNtimes.com

13 gambar-gambar “kejutan” yang menarik ini pasti membuatkan anda tercengang melihatnya…

Dunia ini sering memberi “kejutan” kepada kita sama ada dari tindakan manusia atau fenomena alam semula jadi itu sendiri. Lalu saat-saat berharga itu dirakam oleh mereka yang menghargainya tidak kira sama ada dengan menggunakan kamera yang canggih atau hanya melalui telefon pintar sahaja. Keseronokan itu tidak berakhir di situ sahaja apabila ada di antara mereka yang berkongsi gambar-gambar tersebut ke seluruh dunia.

Berikut adalah 13 gambar-gambar “kejutan” yang menarik untuk tatapan anda semua.
#1 Pernahkah anda melihat pelangi seperti ini?


Kredit: © Lawlnut / reddit
#2 Keadaan ini hanya terdapat di Afrika sahaja


Kredit: © unknown author / imgur

#3 Tersentuh hati melihat kelakuan burung kakak tua itu. Mungkin inilah yang dikatakan “homesick”


Kredit: © Mymbaka / pikabu
#4 Perkenalkan juara gusti lengan dunia Matthias Schlitte yang bergelar “Hellboy” sebenar


Kredit: Matthias Schlitte
#5 Tasik beku di Switzerland


Kredit: © UdderTime / reddit
#6 Landasan ini bengkok selepas gempa bumi yang berlaku di New Zealand


Kredit: © Palana / reddit
#7 Raja cendawan dengan ketinggian 83.5 sentimeter dan beratnya 50 kilogram


Kredit: © Konstruktor33 / pikabu
#8 Padang ini telah dipenuhi dengan sarang labah-labah semasa penghijrahan labah-labah ke kawasan lain


Kredit: © DoctorKitty / imgur
#9 Buih metana terbentuk di dalam air apabila bahan organik mati dan jatuh ke bawah. Metana yang terperangkap di bawah air beku akan membentuk fenomena seperti ini


Kredit: © DoctorKitty / imgur
#10 Gerhana solar seperti yang dilihat dari ISS. Itulah bayangan bulan di bumi


Kredit: © HolyShitZoom / imgur
#11 Cinta panda, comelnya!


Kredit: © aerowindwalker / reddit
#12 Donat salji dicipta oleh alam semula jadi dan ketinggiannya boleh mencapai 66 sentimeter


Kredit: © DoctorKitty / imgur
#13 Pokok di Tanzania ini seolah-olah tidak peduli tentang hakisan tanah yang berlaku. Ia tetap berdiri teguh!


Kredit: © unknown author / imgur

Sumber: erabaru.my

Demi Ingin Mendengar ‘DetakJantung’ Anak Perempuannya yang Telah Meninggal Dunia, Seorang Ayah Sanggup Menempuh 2250 Km dengan hanya Berbasikal!

Sejak saat itu, dia merasa perlu melakukan sesuatu untuk memberi penghormatan kepada kehidupannya yang singkat.

Pada 22 Mei yang lalu, sehari setelah putrinya Austin lulus dari perguruan tinggi, Conner mengayuh basikal dan mulai membawanya melintasi negara lain.

“Inilah yang dia (putrinya) ingin lakukan,” kata Conner kepada CBS News.

Conner ingin menjelajahi 2.250 km dari kota asalnya Madison, Wisconsin ke Fort Lauderdale, Florida untuk mengunjungi Broward Health Medical Center, sebuah hospital yang membantu memulihkan organ Abbey untuk mendapatkan sumbangan pada Januari lalu.

Biara dan kakaknya ditemukan tak sadarkan diri di kolam resort pada cuti musim dingin di Cancun.

Ketika mereka ditemukan, Biara sudah dihadapkan pada masalah cedera otak ireversibel.
Biara kemudian diterbangkan ke Fort Lauderdale, di mana ia dibantu dengan bantuan mesin untuk bertahan hidup sehingga organ tubuhnya bisa ditransfer oleh dokter untuk disumbangkan.

Pada usia 16, setelah mendapatkan SIM, Abbey memutuskan untuk menjadi penderma organ. Ini adalah masalah yang dibahas sebelumnya oleh keluarganya.

“Dia (Abbey) telah mendaftarkan diri. Mungkin dia sudah lama menyadarinya, “kata ayahnya.

“Jika dia (Biara) adalah rakan Anda, tentu saja dia akan menyalakan tulang untuk membantu, dan dia akan membantu mereka yang membutuhkan, karena itu cocok untuknya.”

Lelaki dari Lafayette, Louisiana, Jack Loumonth, Jr. 21 tahun telah diserang dengan penyakit jantung berat dan dihitung hari. Dia akan mati jika dia tidak mendapat bantuan segera.

“Dia hanya diberi waktu 10 hari untuk hidup,” kata Conner.

Tapi dengan keajaiban dan Biara, dia (Laoumonth Jack, Jr.) berusaha untuk hidup.

“Abbey menyumbangkan empat organ, memungkinkan empat lelaki berusia 20 sampai 60 tahun untuk bertahan hidup,” kata Conner.

Biara juga telah menyumbangkan mata dan organnya yang lain.

Ketika Conner mengatakan kepada pusat sumbangan Florida yang mengelola organ Abbey dia ingin melakukan penghormatan untuk memberi penghormatan.

Kelompok tersebut mengedarkan surat kepada setiap penerima organ dan menanyakan apakah mereka tertarik untuk bertemu dengan sang ayah.

“Orang yang merespons adalah Jack Jr., penerima organ,” kata Conner.

Conner telah diberi informasi untuk terhubung dengan Jack Jr., sebelum mereka mengatur sebuah pertemuan di Baton Rouge pada Hari Ayah, 1.400 mil di sepanjang perjalanan Conner 2250 mil.

Saat Conner bertemu Jack Jr. Siang itu, dia sama kenal dengan itu.

“Dia hidup karena Abbey, dan Abbey tinggal di dalam dirinya. Hatinya (biara) memungkinkan dia berdiri tegak, “kata Conner.

“Saya sangat bahagia untuk dia dan keluarganya, dan pada saat bersamaan, saya bisa bertemu lagi dengan anak perempuan saya.”

Setelah berbagi pelukan lama, Jack Jr. mengeluarkan stetoskop sehingga Conner bisa mendengar degupan anaknya sejak kematiannya pada Januari silam.

Mereka berdua mengeluarkan air mata setelah mendengarnya.

“Dia (Abbey) telah menyelamatkan saya, dan saya tidak dapat memanfaatkan jasanya. Kuharap aku punya tapi tidak, “Jack Jr. mengatakan kepada CBS di Baton Rouge.

“Yang mampu saya lakukan adalah menyampaikan kasih sayang kepada keluarganya.”

Keluarga Conner membuat rekaman detak jantung Jack untuk mendengar Conner sebagaimana adanya.

Setelah menghabiskan waktu bersama, Conner terus menyebarkan dan memublikasikan pentingnya sumbangan organ, dan menceritakan kisah putrinya sepanjang perjalanannya.

Sumber: erabaru.my