CUBAAN MEMALUKAN ISLAM. 15 SOALAN MAUT DI TANYA OLEH PADERI ? JAWAPAN PEMUDA ISLAM BUAT RAMAI TERCENGGANG !!!

1) Nama Nabi Isa as disebut 25 kali dalam Al-Quran, tetapi berapa kali nama Nabi Muhammad saw disebut dalam Al-Quran?

Nama Nabi Muhammad saw hanya disebut 5 kali sahaja di dalam Al-Quran. Manakala nama Nabi Isa as disebut 25 kali. Mengapa? Kerana Al-Quran diwahyukan pada Nabi Muhammad saw, sebab itu nama Nabi Muhammad saw jarang disebut. Al-Quran diturunkan bukan semata-mata untuk memaparkan kisah Nabi Muhammad saw tapi adalah sebagai panduan perjalanan hidup umat Islam.

2) Nama Nabi Isa lebih banyak disebut daripada nama Nabi Muhammad saw dalam Al-Quran. Tentu sahaja Nabi Isa lebih hebatkan?

Dalam Bible, nama syaitan lebih banyak daripada nama Nabi Isa. Jadi, adakah syaitan lebih hebat daripada Nabi Isa? Sebenarnya Allah tidak bezakan tentang kehebatan Nabi dan RasulNya. Walaubagaimanapun, Allah lebih Maha Mengetahui.

3) Dalam Islam percaya yang Nabi Isa as diangkat ke langit, sedangkan Nabi Muhammad saw wafat. Jadi, bila Nabi Isa as dibawa ke langit, tentu sahaja Nabi Isa itu Tuhan kan?

Dalam banyak-banyak kaum, hanya kaum Nasrani sahaja yang telah salah anggap tentang nabi yang diutuskan kepadanya sebagai Tuhan (Nabi Isa). Sedangkan, dalam Bible juga ada menyatakan bahawa Jesus (Nabi Isa) berkata Siapa yang taat pada Allah akan masuk Syurga, siapa yang menganggap Jesus sebagai tuhan akan masuk neraka. (Kitab Injil yang menjadi rujukan pengganut Kristian sekarang ini sebenarnya telah dimanipulasi isi kandungannya)

4) Dalam Islam, Nabi Muhammad saw adalah Nabi terakhir. Tapi, di akhir zaman nanti Nabi Isa as akan turun. Kenapa tidak dikatakan Nabi Isa as yang terakhir?

Nabi Muhammad saw adalah nabi terakhir berdasarkan tahun kelahirannya. Contoh nya, jika anak bongsu meninggal dunia, sedangkan anak sulung masih hidup, anak sulung tetap kekal pangkat nya sebagai yang sulung.

5) Nabi Isa as disembah sebagai anak Tuhan kerana dianggap mulia sebab lahir tanpa bapa.

Antara ibu dan anak, mana yang lagi mulia? Tentu ibu kan? Jadi, kenapa orang Kristian tidak menyembah Mariam saja? Bukankah Mariam itu ibu, tentu lagi mulia. Nabi Adam merupakan manusia pertama juga lahir tanpa bapa, malah tanpa ibu juga. Jadi, kenapa tidak disembah Adam saja?

Firman Allah swt : Sesungguhnya perbandingan (kejadian) Nabi Isa di sisi Allah adalah sama seperti (kejadian) Nabi Adam. Allah telah menciptakan Adam dari tanah lalu berfirman kepadanya: Jadilah engkau! maka menjadilah ia. -Surah Al-Imran, ayat-59.

6) Jika membaca tafsir, Allah berfirman sekejap guna Aku, sekejap guna Kami.

Kenapa? Bukankah maksud Kami itu mewakili Tuhan + Mariam + Anak Tuhan (Isa)?

Al-Quran diturunkan dalam bahasa Arab. Aku kata jamaknya Kami yang menggambar kan tentang Allah dan keagunganNya . Bukankah Queen Elizebeth ketika bertitah, beliau guna We bukan I?

7) Orang Sikh Punjabi bertanya, kenapa Islam perlu potong rambut? Bukankah rambut itu anugerah tuhan yang perlu disimpan?

Kita jawab dengan soalan ini, kuku juga anugerah tuhan, kenapa orang Sikh Punjabi potong kuku?

8) Sami Buddha vegetarian bertanya, kenapa Islam disuruh membunuh binatang untuk dimakan? Bukankah itu zalim kerana membunuh hidupan bernyawa?

Sains telah membuktikan bahawa sayur dan pokok turut mempunyai nyawa. Malah, apabila kita basuh tangan pun, ada banyak nyawa kuman yang kita bunuh. Itu tidak kejam? Apabila kita membunuh (sembelih) seekor lembu, sebenarnya kita telah menyelamat kan banyak nyawa manusia daripada mati kelaparan.

9) Sami Buddha menjawab Bunuh sayur dosa kecil sebab sayur kurang deria. Bunuh binatang dosa besar

Habis tu, adakah kita cuma berdosa kecil jika membunuh orang yang pekak, buta, dan bisu hanya kerana dia tidak ada deria?

10) Sami Buddha menjawab lagi Jika kita bunuh sayur, sayur akan tumbuh balik

Jadi, makanlah ekor cicak kerana ekor cicak akan tumbuh semula selepas putus.

11) Sami Buddha berkata lagi, Makan binatang akan dapat banyak penyakit

Sebenarnya, penyakit datang kerana kita banyak makan. Bukan kerana makan binatang. Allah suruh makan secara sederhana. Nabi juga suruh berhenti makan sebelum kenyang. Lagipun, Allah dah beri gigi taring dan gigi kacip untuk manusia makan binatang dan sayuran. Bukankah tembakau dan ganja itu juga berasal dari tumbuhan? Lagi besar penyakitnya. Lembu yang ragut rumput hari – hari pun boleh jadi lembu gila. Sebenarnya, tak kesah pun kalau kita tak nak makan daging, tapi jangan lah cakap haram apa yang telah Allah halalkan.

12) Kan babi itu ciptaan Allah, kenapa Islam tak makan babi?

Sebab bukan semua ciptaan Allah adalah untuk dimakan. Jika begitu, batu dan kayu juga ciptaan Allah. Manusia juga ciptaan Allah. Nak jadi kanibal?

13) Islam cakap Hindu sembah berhala tetapi Islam hari-hari sembah Kaabah.

Islam bukan sembah Kaabah. Tapi Kaabah itu adalah Kiblat untuk satukan umat. Dalam Islam dah sebut, siapa sembah Kaabah akan masuk neraka kerana Islam sembah Allah, kaabah cuma kiblat. Ada bezanya. Bukti, orang yg sembah berhala tidak akan pijak berhala, tapi orang Islam pijak Kaabah untuk melaungkan azan. Orang Hindu tak akan pijak gambar berhala tapi orang Islam hari – hari pijak gambar Kaabah di sejadah. Jika ada sepanduk gambar Kaabah direntangkan di KLCC sekalipun, orang Islam tetap solat menghadap Kaabah di Mekah kerana itu kiblat kita untuk sembah Allah. Bukan sembah Kaabah!

14) Kenapa perlu ikut Nabi Muhammad saw? Nabi dan Rasul sebelum baginda itu sesatkah?

Nabi sebelum Nabi Muhammad saw diutus untuk kaum dan zaman tertentu sahaja. Sedang kan Nabi Muhammad saw diutus untuk semua kaum dan sepanjang zaman.

15) Apa bukti Allah wujud? Mana Allah? Tak nampak pun.

(Tampar beliau!) Kemudian cakap, sakit itu wujud dan boleh dirasa, tapi adakah kita nampak sakit itu? Begitu juga dengan kewujudan Allah. Allah itu wujud dan kita boleh rasa nikmat pemberian-Nya, tapi kita tak boleh nampak Allah.

Sumber : sehinggit via Bibirbergetar

Suami Bangga Memiliki Isteri Yang Cantik,Namun Alangkah Terkejutnya Dia Bila Melihat Gambar Isterinya 12 Tahun Dahulu

Seorang suami bangga memperisterikan seorang wanita cantik yang selama ini menjadi kegilaanya.

Namun,alangkah terkejutnya beliau, apabila melihat sekeping gambar wajah isterinya ,12 tahun lalu.

Isterinya yang bernama Nong Poy dari Thailand itu rupa-rupanya ialah seorang lelaki yang dipercayai membuat pembedahan plastik menjadi seorang perempuan atau pondan yang sangat cantik.

Suami Bangga Memiliki Isteri Yang Cantik,Namun Alangkah Terkejutnya Dia Bila Melihat Gambar Isterinya 12 Tahun Dahulu

Suami Bangga Memiliki Isteri Yang Cantik,Namun Alangkah Terkejutnya Dia Bila Melihat Gambar Isterinya 12 Tahun Dahulu

Pada mulanya sukar untuk suaminya percaya pada kenyataan itu, namun beliau akhirnya terpaksa akur bahawa isteri yang dicintai merupakan seorang lelaki yang asli.

Suami Bangga Memiliki Isteri Yang Cantik,Namun Alangkah Terkejutnya Dia Bila Melihat Gambar Isterinya 12 Tahun Dahulu

Suami Bangga Memiliki Isteri Yang Cantik,Namun Alangkah Terkejutnya Dia Bila Melihat Gambar Isterinya 12 Tahun Dahulu

Name: Poy Treechada
Date of Birth: 5 October 1986
Previous Gender: Male
Current Gender: Female
Born in: Phuket, Thailand
Schools attended: Faculty of Law, Assumption University
Height : 171 cm
Weight : 48 kg
Measurement: 33 – 24 – 36

Suami Bangga Memiliki Isteri Yang Cantik,Namun Alangkah Terkejutnya Dia Bila Melihat Gambar Isterinya 12 Tahun Dahulu

Suami Bangga Memiliki Isteri Yang Cantik,Namun Alangkah Terkejutnya Dia Bila Melihat Gambar Isterinya 12 Tahun Dahulu

1. Treechada Petcharat is commonly known as Poy (Nong Poyd)
2. She is the eldest in the family and has a younger sister.
3. Poy underwent a sex change operation at the age of 17
4. Poy first appeared in the music video Mai Chai Poo Chai (I’m Not A Man) by Doo Ba Doo
5. At age 19, Treechada won the Miss Tiffany’s 2004 and Miss International Queen 2004.

6. She was engaged as a model for several TV commercials and magazine editorials and covers.
7. She acted in television series such as Rak Ther Took Wan (Love You Every Day) and later Muay Inter (The Chinese Girl).

Suami Bangga Memiliki Isteri Yang Cantik,Namun Alangkah Terkejutnya Dia Bila Melihat Gambar Isterinya 12 Tahun Dahulu

Kecantikan wajah isterinya kini memang tidak dapat disangkal, cantik sungguh.

Penyelesaian Bila Berkahwin Dengan Pondan atau Khunsa

Lain pula ceritanya di Malaysia apabika bekas dekan Universiti Sains Islam Malaysia (USIM), Dr Bahrom Sanugi yang memfailkan permohonan membubarkan pernikahan mereka di Mahkamah Rendah Syariah Gombak Timur apabila mengesyaki pengusaha butik kecantikan itu seorang lelaki.

Permohonan itu dikemukakan Bahrom, 61, (plaintif) pada 17 Januari lalu, selepas mendapat arahan daripada Jabatan Agama Islam Daerah Gombak pada 23 November 2010 supaya berpisah sementara dengan Sri Wani Choo Abdullah, 37, (responden).

Peguam Bahrom, Muhammad Hafiz Ab Rashid, berkata anak guamnya membuat aduan ke Pejabat Agama apabila mengesyaki responden bukan seorang wanita sekitar 2010 selepas pasangan itu berkahwin di Songkla, Thailand pada 19 Ogos 2009 dengan mendapatkan sijil nikah palsu di Kedah.

“Anak guam saya mempunyai bukti jelas berhubung jantina Sri Wani itu selepas menemui surat beranak yang menunjukkan beliau seorang lelaki. Malah dua nombor akhir pada kad pengenalannya adalah nombor ganjil sekali gus mengukuhkan bukti responden bukan wanita,” katanya.

Muhammad Hafiz berkata, mahkamah menetapkan 24 April ini untuk memutuskan sama ada responden perlu menjalani ujian DNA bagi mengesahkan jantinanya selepas pihaknya mengemukakan permohonan itu pada 18 Januari 2012 mengikut Seksyen 85 Akta Tatacara Mal Mahkamah Syariah 1998.

Bagaimanapun, Sri Wani berasal dari Bentong, Pahang yang memeluk Islam pada 2001 itu memfailkan bantahan terhadap permohonan terbabit tetapi tidak menyatakan alasan kukuh menerusi afidavit balasan kepada Bahrom sebaliknya beliau hanya mengemukakan jawapan mendakwa dirinya dianiayai.

Terdahulu, dalam prosiding di Mahkamah Jalan Duta di sini semalam, Sri Wani hadir ke mahkamah berseorangan dengan memakai baju kurung dan berselendang ungu untuk memfailkan injunksi sebelah pihak terhadap dua isteri Bahrom kerana mendakwa difitnah.

Sebenarnya penulis simpati juga dengan nasib kedua-dua insan ini, baik Dr. Bahrom mahupun isterinya, Sri Wani.

Kalau jadi mereka, penulis tak tahu mana nak letak muka bila kes ini diperkatakan di mana-mana saja sekarang ini, waima di kedai kopi.

Malu, memang malu.

Tetapi kita mesti berlaku adil kepada mereka.

Mungkin ramai yang memandang sinis pada Dr. Bahrom tetapi harus diingat yang beliau mempunyai hak untuk berbuat demikian, begitu juga Sri Wani.

Adalah terlalu awal untuk mengatakan status sebenar wanita ini, sama ada dia lelaki atau perempuan, atau pun sama ada dia pondan atau khunsa selagi DNA dirinya belum diputuskan atau diperoleh.

Baik, kita mungkin tertanya-tanya, sekiranya kita berhadapan dengan situasi ini, bagaimana ia harus ditangani dari sudut Islam.

Dalam hal ini bukanlah merujuk pada kes Dr. Bahrom dan Sri Wani, tetapi masalah ini secara amnya.

Andai kata isteri atau suami kita yang kita nikahi itu berstatus khunsa atau pondan, bagaimana hukumnya?

Khunsa dalam bahasa Arab bererti lembut.

Istilah yang sering digunakan dalam bahasa Melayu merujuk kepada golongan kaum yang lembut atau pondan.

Pondan pula merujuk kepada lelaki yang memiliki sifat wanita terutama dalam penampilan dan ada yang sanggup merubah kejadian asal dengan membuat pembedahan bagi memiliki organ wanita (payudara dan alat sulit).

Ada riwayat peristiwa khunsa ketika zaman pemerintahan Khalifah Saidina Ali yang menggemparkan masyarakat ketika itu apabila seorang lelaki berkahwin dengan seorang wanita khunsa iaitu memiliki dua alat kelamin.

Selepas berkahwin, si suami menghadiahkan isterinya seorang jariah (pembantu).

Hasil perkahwinan itu, wanita khunsa berkenaan melahirkan zuriat.

Namun, wanita khunsa itu timbul pula berahi kepada jariahnya lalu menyetubuhinya sehingga jariah itu melahirkan anak.

Masyarakat amat terkejut dengan kejadian itu dan menyampaikan berita kepada Saidina Ali. Baginda menghantar pakar bagi mengesahkan jantina wanita khunsa itu.

Pengesahan itu membuktikan kedua-dua alat kelamin wanita khunsa berkenaan berfungsi.

Dia mengalami haid seperti perempuan dan keluar mani dari zakarnya.

Ini bermakna wanita khunsa itu boleh dijimak suaminya dan dia dapat menjimak jariahnya.

Namun, Saidina Ali tidak berputus asa bagi mengenal pasti jantina wanita khunsa itu kerana mahu menyelesaikan masalah yang menimpa pasangan terbabit dan menjadi pengajaran kepada umat Islam.

Lalu, baginda menghantar pakar menghitung tulang rusuk wanita itu. Ini amat tepat sesuai kepada ketentuan Allah yang menjadikan Hawa dengan mengambil satu tulang rusuk sebelah kiri nabi Adam.

Hasilnya, Saidina Ali membuat keputusan wanita khunsa itu adalah lelaki lalu memisahkan perkahwinan dengan suaminya kerana dianggap tidak sah.

Penolong Pengarah Institut Latihan Islam Malaysia (Ilim), Zamihan Mat Zain, berkata pengajaran daripada riwayat itu ibu bapa patut berbincang dengan pakar perubatan jika mendapati anak mereka dilahirkan khunsa.

“Dalam Islam, khunsa merujuk kepada seseorang yang dilahirkan secara semula jadi yang diragui jantinanya sama ada mempunyai dua alat kelamin, tiada langsung atau ada alat kelamin lelaki, tetapi batinnya perempuan atau sebaliknya.

“Jalan terbaik ibu bapa perlu reda dan meminta doktor perubatan mengesahkan jantina bayi mereka sebelum melakukan pembedahan membuang satu alat kelamin itu,” katanya yang dipetik dari Harian Metro tidak lama dulu.

Beliau berkata, keputusan itu perlu dibuat supaya tidak timbul masalah di kemudian hari terutama yang membabitkan masalah perkahwinan, pendaftaran kelahiran dan proses membezakan lelaki dan wanita.

“Jika khunsa itu menjalani pemeriksaan perubatan dan mengetahui organ seks yang mana yang berfungsi, maka dia tidak boleh pula menyalahkan naluri dan perasan untuk menjadi individu yang bertentangan dengan jantinanya. “Itu sebab berlaku masalah besar, si lelaki yang ingin menukar jantina kepada wanita,” katanya.

Katanya, khunsa terbahagi kepada dua jenis iaitu khunsa musykil (khunsa yang diragui) dan juga khunsa ghair musykil (khunsa yang tidak diragui).

“Khunsa musykil adalah individu yang tidak diketahui langsung jantinanya disebabkan tiada sebarang tanda-tanda yang boleh diklasifikasikan lelaki atau perempuan.

“Manakala khunsa ghair musykil pula ialah individu yang dapat dipastikan jantina melalui tanda-tanda seperti datang haid dan dari saluran mana air kencingnya keluar.

“Bagi khunsa yang datang haid, dia adalah seorang wanita dan jika air kencingnya keluar melalui zakar bermakna dia lelaki atau jika melalui faraj, dia wanita,” katanya.

Mengikut hukum syarak, khunsa ghair musykil harus berkahwin, tetapi khunsa musykil diharamkan berkahwin.

Jika khunsa ghair musykil seorang lelaki, maka pasangannya mestilah seorang perempuan. Manakala jika khunsa itu seorang perempuan, pasangannya adalah seorang lelaki.

Malah, harus bagi individu (khunsa ghair musykil) memotong atau membuang salah satu alat kemaluannya yang tidak berfungsi bagi tujuan persetubuhan atau membuang air kecil.

“Jika khunsa itu menjalani pemeriksaan perubatan dan mengetahui organ seks yang mana berfungsi, dia tidak boleh menyalahkan naluri dan perasan untuk menjadi individu yang bertentangan dengan jantinanya,” katanya.

Beliau berkata, golongan ini biasanya menyalahkan takdir dan mengatakan mereka memang dilahirkan sedemikian serta tidak mampu berubah lagi.

“Tanggapan sedemikian salah kerana Allah mencipta manusia dengan sebaik-baik kejadian. Usaha mereka bagi merubah kejadian asalnya adalah haram kerana bertentangan dengan ajaran agama.

“Golongan ini digelar mukhannas, mak nyah atau pondan.

“Khunsa dan pondan adalah dua istilah berbeza kerana khunsa dilahirkan mempunyai dua alat kelamin manakala pondan atau mak nyah sengaja melakukan perubahan bentuk fizikal dari lelaki kepada wanita,” katanya.

Katanya, golongan pondan atau mak nyah perlu bertaubat dan tidak melayani naluri songsang mereka.

“Mereka tidak perlu mengeluarkan wang yang banyak untuk melakukan pembedahan payudara atau faraj kerana hakikatnya mereka adalah lelaki.

“Masyarakat perlu memperbetulkan pandangan terhadap mereka yang dilahirkan khunsa dan golongan pondan secara adil,” katanya.

mynewshub.cc via manisz

La Sape – Golongan Hipster Afrika Yang Sanggup Berhutang Asal Nampak Bergaya…Kat Malaysia Pun Ramai, Kan?

Kita pasti biasa mendengar ayat “biasa papa kedana asal bergaya”. Walaupun ianya bukanlah satu gaya hidup yang elok untuk diikuti, itulah gaya hidup yang dipilih oleh segelintir golongan hipster di Congo yang sangat mementingkan fesyen melebihi segala-galanya. Mereka menggelarkan diri mereka “La Sape”.

“La Sape” adalah sebuah perkataan daripada bahasa Perancis dimana perkataan “Sape” itu mempunyai maksud pakaian. Golongan ini dirujuk sebagai seorang “Sapeur”. Golongan ini lebih tertumpu di bandar Kinshaha dan Brazzaville dimana setiap malam hujung minggu mereka akan berkumpul sambil menunjuk-nunjukkan pakai terbaru dan mahal yang dimiliki.

Sejarah kemunculan La Sape

Mengikut sejarah, gaya hidup La Sape ini dikatakan bermula sejak daripada zaman penjajahan Perancis ke atas Congo lagi. Pada masa tersebut, seperti di kebanyakan tempat lain di Congo, penduduknya tidak berpakaian lengkap dan ada kalanya hanya bertelanjang.

Pihak Perancis ingin mengubah situasi tersebut dan mahu melihat rakyat tempatan lebih bertamadun dengan berpakaian lengkap. Dalam usaha untuk menggalakkan rakyat tempatan mula berpakaian, pihak Perancis telah membawa banyak pakaian terpakai dari sekitar Eropah untuk diberikan kepada penduduk tempatan.

fesyen la sape 195

Pemberian pakaian ini juga dikatakan sebagai hadiah bagi memupuk sifat taat setia penduduk tempatan kepada pemerintahan Perancis. Bandar Brazzaville mula menjadi popular sebagai tempat pilihan orang Barat yang datang ke Congo kerana mereka beranggapakan penduduk di bandar Brazzaville lebih bertamadun kerana kebanyakan daripada penduduknya sudah berpakaian.

Oleh kerana pakaian yang dibawa oleh Perancis merupakan pakaian dari negara-negara Eropah, maka penduduk setempat lebih mahir berfesyen mengikut gaya Eropah. Selain itu, para pekerja juga biasanya hanya diberikan sedikit upah berbentuk wang sebaliknya diberikan hadiah berupa pakaian apabila sudah selesai melakukan sesuatu kerja.

Sanggup berhutang demi fesyen

hipster afrika 100

Bagi golongan La Sape, fesyen adalah segala-galanya. Mereka tidak kisah berbelanja besar malah sanggup membuat pinjaman kredit daripada bank semata-mata ingin membeli pakaian baru yang berjenama. Jenama popular seperti Giorgio Armani, Yves Saint Laurent, Kenzo serta beberapa jenama popular lain adalah antara beberapa jenama yang digemari mereka.

Bagi seorang Sapeur, berusaha untuk memajukan dan meningkatkan taraf hidup mereka bukanlah satu keutamaan sebaliknya mereka mestilah kelihatan lebih menyerlah dan segak berbanding rakan-rakan Sapeur yang lain.

Tidak dinafikan sesetengah orang di Malaysia sanggup membeli barangan tiruan tidak kiralah beg tangan, baju, topi, seluar dan sebagainya. Walau bagaimanapun, seseorang Sapeur tidak akan sesekali membeli barangan berjenama yang tiruan. Barang berjenama daripada pereka-pereka fesyen dari Eropah seperti Itali dan Perancis sentiasa menjadi buruan golongan Sapeur.

Dalam video dokumentari di atas, golongan La Sape ini dengan bangganya akan menunjukkan pakaian mewah yang mereka miliki. Ada yang harganya mampu membeli sebidang tanah! Malah, ada juga yang secara terbuka dan bangga mengatakan mereka akan berhutang dengan bank semata-mata untuk membeli pakaian koleksi terbaru. Bagi mereka, berpakaian kemas dan mewah sudah membuatkan mereka berasa seperti seorang yang sangat kaya.

Kritikan terhadap golongan La Sape

sapeur

Gaya hidup La Sape ini telah dipopularkan oleh seorang ahli muzik bernama Papa Wemba yang berasal dari bandar Kinshaha sekitar tahun 1970-an. Beliau mempromosikan La Sape sebagai satu golongan yang sangat menghormati orang lain dan sangat mementingkan keterampilan diri walaupun berlainan taraf sosial. Populariti kelab malam dan muzik pada zaman tersebut terus menaikkan populariti gaya hidup La Sape.

Walau bagaimanapun, fenomena La Sape ini juga mempunyai kesan buruk terhadap gaya hidup dan pemikiran golongan Sapeur ini. Majoriti penduduk di Congo hidup dalam keadaan miskin dan hanya mempunyai duit untuk membeli makanan untuk terus hidup. Bagi golongan Sapeur, mereka sanggup mencari duit lebih semata-mata mahu membeli pakai daripada pereka-pereka pakaian terkenal terutamanya buatan Perancis dan Itali.

Bagi golongan Sapeur, fesyen adalah satu keutamaan melebihi keperluan harian untuk terus hidup. Mereka sangat berbangga mampu mengekalkan kebersihan dan membasuh pakaian-pakaian yang dipakai walaupun negara Congo sangat kekurangan bekalan air bersih untuk diminum.

Terdapat juga segelintir golongan Sapeur yang sangat obses terhadap fesyen. Mereka ini sanggup melakukan kerja haram bagi mendapatkan wang untuk membeli pakaian yang dihajati sehingga ada diantaranya yang terpaksa meringkuk di dalam penjara. Bagi mereka, meningkatkan taraf hidup, membeli kenderaan ataupun membayar yuran bagi mendapat pendidikan bukanlah satu keutamaan.

Gaya hidup La Sape dalam golongan muda di Malaysia

Sebenarnya jika diperhatikan, golongan muda di Malaysia juga ada yang mengamalkan gaya hidup “biar papa kedana asalkan bergaya” ala-ala La Sape ini. Statistik peratusan yang tinggi golongan muda yang diisytiharkan bankrap di Malaysia jelas membuktikannya. Golongan muda di Malaysia segelintirnya lebih gemar membeli kereta mewah, makan di kedai atau kafe mahal, bercuti di tempat yang mewah dan sebagainya sehingga akhirnya diisytiharkan bankrap.

Kredit:

  1. WikiPedia
  2. The Guardian
  3. RT.com
  4. Le’ Journal International

Sumber : Illuminasi.com

(Foto) Dia Merobohkan Dinding Rumahnya dan Wow!… Dia Menemukan Sebuah Kota Bawah Tanah Berusia Lebih dari 2000 Tahun!

Di bawah tanah wilayah Derinkuyu, di provinsi Nevşehir, Turki, ada sebuah kota bawah tanah yang besar. Usianya diperkirakan adalah sekitar 3000 tahun, dan bahkan sampai hari ini, tidak diketahui siapa yang telah membangunnya.

Gua-gua itu ditemukan secara kebetulan pada tahun 1963 ketika seorang penduduk setempat ingin merombak rumah mereka. Setelah meruntuhkan sebuah tembok, dia menemukan sebuah ruangan dan sebuah lorong yang mengarah ke labirin bawah tanah!

Dalamnya sekitar 60 meter dan bisa menampung sampai 20 ribu orang!

Di sini semuanya dibangun sedemikian rupa sehingga memungkinkan untuk hidup dengan nyaman. Tempat ini memiliki tempat hunian, ruang untuk peternakan, dapur dengan oven, ruang makan, gudang bawah tanah, lumbung, sekolah, pertokoan, kuil dan pemakaman.

Ada juga tempat membuat dan tempat menyimpan anggur.

Periset berpikir bahwa kota ini bukanlah sebuah ujung, masih ada banyak bagian yang bisa ditelusuri, yang bahkan akan membawa kita jauh ke dalam bumi!

Wisatawan hanya memiliki akses ke bagian kecil labirin, yang telah diatur sedemikian rupa sehingga tidak mungkin ada yang bisa tersesat.

Mereka menutup pintu masuk ke terowongan dengan batu berbentuk roda, yang melindungi mereka dari serangan musuh.

Bahkan jika musuh berhasil masuk, mereka akan masuk ke bagian rahasia dan beberapa labirin dimana mereka akhirnya akan tersesat, menjadi sasaran empuk karena bisa diserang dengan tiba-tiba dan mudah, dan akhirnya kalah.

Di gua-gua di dalamnya, terlihat ada budaya yang berbeda-beda, sehingga para ahli berasumsi bahwa tempat ini dihuni oleh suatu kelompok, lalu mereka pergi meninggalkannya, lalu ada kelompok lain yang masuk, dan akhirnya tempat ini ditinggalkan, selama ribuan tahun sampai sekarang ketika ditemukan kembali.

Tapi, akhirnya gua dan kota itu ditinggalkan lebih dari seribu tahun.

Tertarik untuk pergi kesana?

Sumber: exomapia.ru

Baru Dinaikkan Pangkat Jadi Pengarah, Wanita Hina Nenek Si Penyapu Jalanan. Saat Nenek Ini Membuka Jaketnya, Wanita Ini Terdiam ! Baru Kau Tahu Langit Tinggi Rendah!

Gambar hiasan

Baru Dinaikkan Pangkat Jadi Pengarah, Wanita Hina Nenek Si Penyapu Jalanan. Saat Nenek Ini Membuka Jaketnya, Wanita Ini Terdiam ! Baru Kau Tahu Langit Tinggi Rendah!

Dalam kehidupan di sekitar, kita tidak akan menduga banyak orang boleh melakukan apa saja, bahkan dengan baju yang biasa – biasa, atau wajah yang tidak menyokong, itu tidak dibolehkan di status dan kekuatan di balik fizikalnya besar.

Jom kita lihat cerita sebenar di bawah ini

Seorang wanita berumur 40 tahunan, yang baru saja menjadi pengarah di sebuah syarikat, membawa anak lelakinya datang ke pejabat untuk makan.

Selesai makan, anak lelakinya membuang plastik bekas makan di lantai, dan datanglah seorang nenek dengan penyapu datang dan menyapu bersih sampahnya …

Wanita yang baru menjabat jadi pengarah ini, melihat nenek ini menyapu, dengan baju biasanya, wajahnya yang sudah berkeriput bukannya bersara, malah jadi tukang sapu,

Kerana itulah dengan senyum sinisnya dia bilang ke putranya, “Nak, sudah besar nanti rajin belajar ye, jangan jadi seperti orang tua sana, lihat tu, sudah tua tapi masih ngambil sampah!”

Anak lelakinya yang masih belum mengerti apa – apa, hanya angguk – angguk.

Nenek ini melihat kesombongan wanita ini, dia bertanya, “Mohon maaf, tumpang nanya, kamu siapa ya di syarikat ini

Dengan angkuhnya dia menajwab, “Aku pengarah baru di sini … dah kenapa?”

Nenek ini hanya angguk kepala tak menjawab.

Dari jauh datang seorang lelaki dengan sut rapi, menghampiri nenek ini.

“Puan CEO, sebentar lagi mesyuarat akan berjalan, sila masuk ke bilik puan dulu ye.”

Nenek ini buka jaket lusuhnya, dan kelihatan baju dan jas rapi di balik jaket yang lusuh, ternyata dia adalah pengasas syarikat ini, tanpa mengubah ungkapan, dia berkata kepada lelaki itu, “En Razik, tolong ya cabut jawatan wanita sombong ini, kita tak perlu orang sombong seperti dia di syarikat kita, nanti habis penuh sifat negatif kat sini.”

Lelaki itu pun mencatat nombor pekerja wanita ini dan di hari itu dia dipecat!

Wanita ini tak boleh menjawab apa – apa, terpaku, nenek CEO ini berkata kepada anaknya, “Aku memecat mamamu, berharap kamu mengerti, menjadi orang besar bukan ditentukan dengan kepintaran orang itu, tetapi bagaimana kita, orang besar, mampu menghargai orang – orang yang rendah di bawah dan membantu mereka. “

Ladies and Gentleman, hidup itu seperti roda, banyak skop lingkup kehidupan orang lain yang tak kita mengerti.

Jangan pandang seseorang hanya dari luar fizikalnya, tetapi hargailah setiap orang.

Sumber: Medsos
Sumber- sehinggit.com

(GAMBAR) PENEMUAN ANEH DAN MISTERI DIJUMPAI DALAM AIR LAUT DI SEGI TIGA BERMUDA? – HAMEED SPEED.

(GAMBAR) PENEMUAN ANEH DAN MISTERI DIJUMPAI DALAM AIR LAUT DI SEGI TIGA BERMUDA? – HAMEED SPEED.


Peta dari Segitiga Bermuda.

Beliau yang juga seorang penyelam profesional mengakui menemui pesawat berkenaan di dasar laut ketika sedang menyelam ke dalam lautan tersebut..



















Kisah misteri terhangat

Salah satu kisah yang terkenal dan bertahan lama dalam banyaknya kasus misterius mengenai hilangnya pesawat-pesawat dan kapal-kapal yang melintas di segitiga bermuda adalah Penerbangan 19. Penerbangan 19 merupakan kesatuan angkatan udara dari lima pesawat pembom angkatan laut Amerika Serikat.

Penerbangan itu terakhir kali terlihat saat lepas landas di Fort Lauderdale, Florida pada tanggal 5 Desember 1945. Pesawat-pesawat pada Penerbangan 19 dibuat secara sistematis oleh orang-orang yang ahli penerbangan dan kelautan untuk mengahadapi situasi buruk, namun tiba-tiba dengan mudah menghilang setelah mengirimkan laporan mengenai gejala pandangan yang aneh, dianggap tidak masuk akal.

Karena pesawat-pesawat pada Penerbangan 19 dirancang untuk dapat mengapung di lautan dalam waktu yang lama, maka penyebab hilangnya dianggap karena penerbangan tersebut masih mengapung-apung di lautan menunggu laut yang tenang dan langit yang cerah.

Setelah itu, dikirimkan regu penyelamat untuk menjemput penerbangan tersebut, namun tidak hanya pesawat Penerbangan 19 yang belum ditemukan, regu penyelamat juga ikut lenyap. Karena kecelakaan dalam angkatan laut ini misterius, maka dianggap “penyebab dan alasannya tidak diketahui”.

Dan juga ditemukan adanya kaitan segitiga bermuda dengan atlantis yang ditemukan adanya penemuan kota-kota kuno dan berbagai bangunan di segitiga bermuda tersebut”. Atlantis yang diduga tenggelam dalam waktu satu hari satu malam diduga kuat tenggelam di segitiga bermuda dan beberapa kawasan lainnya yang mirip dengan kejadian yang ada pada segitiga bermuda tersebut salah satunya yaitu di Indonesia, Malaysia, India, dan lainnya”.

Sumber – wikipedia

Penyebab utama dari kehancuran dan menghilangnya banyak kendaraan di segitiga Bermuda ternyata adalah killer clouds.

Bersamaan dengan 2016 yang diwarnai kemunculan “killer clowns” (badut-badut pembunuh), ditemukan juga “killer clouds” (awan-awan pembunuh). Itulah yang dipercaya kebanyakan ilmuwan telah menenggelamkan dan menghancurkan banyak kapal serta pesawat di daerah misterius tersebut. Para peneliti menyebutkan bahwa killer clouds yang berbentuk heksagonal itu dapat berkumpul dan membentuk segitiga besar Bermuda itu.

Selain berpenampilan mengerikan, kekuatan killer clouds juga sangat mengerikan.

Fenomena killer clouds dapat menyebabkan angin mematikan berkecepatan 273,6 km/jam yang mereka deskripsikan sebagai bom udara. Mereka percaya bahwa ledakan-ledakan brutal udara tersebut lah yang mampu membalik kapal dan bahkan menenggelamkan pesawat ke dalam laut. Laporan menyebutkan bahwa awan-awan raksasa ini seringkali muncul di atas ujung Barat segitiga Bermuda dan terbentuk sepanjang 32 hingga 89 km. Secara rata-rata, penampilan awan-awan tersebut sangat mengerikan.

Anehnya awan-awan tersebut membentuk garis yang nyaris lurus sempurna sehingga menyerupai bentuk segitiga.

indiaopines.com
Meteorologis spesialisasi satelit dari Colorado State University, Dr. Steve Miller mengatakan bahwa kita biasanya gak pernah melihat awan membentuk sebuah garis yang benar-benar lurus, bentuk kumpulan awan biasanya tersebar secara acak gak beraturan.

Dengan menggunakan satelit radar untuk mengukur apa yang sebenarnya terjadi di bawah awan tersebut, ternyata mereka menemukan bahwa kekuatan angin lautan di sana adalah hampir sebesar 274 km/jam.

Sebagai perbandingan, itulah kecepatan angin yang serupa dengan badai Katrina. Angin tersebut sangat kuat hingga mampu membuat ombak setinggi 14 meter di lautan segitiga Bermuda. Membuat “bom-bom udara” tersebut bisa langsung menghancurkan bersama dengan hantaman ombak. Walaupun sudah tahu penyebabnya, jangan coba-coba menantang bertamasya ke sana ya!

Sumber – science.idntimes.com

Demi Duit, Ayah Memaksa Aku Menikah Dengan Seorang Lelaki Tua! Namun Perlakuannya Setiap Malam Membuatku Tak Dapat Meninggalkannya!

Saat aku berumur 5 tahun, ayahku memutuskan untuk keluar dari pekerjaannya dan membuka usaha sendiri. Setelah menjalankan perusahaan tersebut beberapa tahun, ketika aku naik SMA, usaha ayahku pun semakin maju. Aku hidup dengan sangat bahagia saat itu, nilai ku di sekolah juga lumayan baik.

Setelah perusahaan cukup stabil, ibuku kembali menjadi ibu rumah tangga, seluruh waktunya digunakan untuk merawat aku dan ayahku.

Namun ketika aku duduk di bangku SMA kelas 2, hubungan ayahku dan ibuku menjadi sangat buruk, aku sering mendengar mereka bertengkar, mengatakan bahwa ada wanita lain dan sedang hamil, dan lain-lain.

Suatu hari, ayah dan ibuku kembali bertengkar, kali ini lebih hebat lagi, ayahku bahkan sampai memukul ibuku. Ibuku pun pergi dari rumah, dan akhirnya sejak itu aku pun kehilangan ibuku selamanya, ia mengalami kecelakaan lalu lintas.

2 minggu sejak kepergian ibuku, seorang wanita berusia 20an tahun yang sedang hamil masuk ke rumahku. Papa ku mengatakan bahwa dia adalah ibu tiriku. Ada yang mengatakan bahwa jika ada ibu tiri maka akan ada ayah tiri, dan ternyata itu benar.

Aku pun mulai tidak mendapatkan perhatian dari ayah, ia sering pergi mabuk dan pulang malam.

Sedang aku, kematian ibuku membuat hatiku sangat hancur, aku menjadi sering marah dan ayahku membalas dengan membentak aku dengan kata-kata kasar. Tak jarang, ia juga memukulku.

Sejak saat itu, aku sudah tidak lagi memiliki rasa aman dalam keluarga, aku juga tak percaya lagi pada ayahku.

Setelah aku lulus SMA, aku masuk ke salah satu perguruan tinggi yang tak ternama di luar kota. Begitu aku lulus kuliah, ayahku langsung menyuruhku untuk kembali ke rumah.

Rupanya bukan tanpa alasan. Perusahaan ayahku diambang bahaya. Ibu tiriku menunjukkan seorang foto lelaki tua, ia adalah duda satu anak. Ibu tiriku menyuruhku untuk menikah dengan lelaki tua itu. Alasannya adalah, lelaki tua itu bersedia menyuntikkan dana pada perusahaan ayahku jika aku bersedia menikah dengannya.

Mendengar niat buruk mereka, aku langsung keluar dari rumah. Namun belum sempat melangkah lebih jauh, ayahku langsung menarikku dan mengunci di kamar. Ayahku mengatakan bahwa ia tidak akan mengeluarkanku sebelum aku setuju untuk menikah dengan lelaki tua itu.

Dengan hati yang hancur dan air mata yang tak berhenti mengalir, akupun terpaksa menikah dengan lelaki tua itu.

Pikirku, setelah menikah aku akan langsung bunuh diri saja, lagian ibuku yang paling menyayangiku juga sudah tidak ada.

Namun semuanya tak seperti yang ku bayangkan. Setelah menikah, ia ternyata sama sekali tidak bertindak keras padaku. Setiap malam sebelum kami tidur, suamiku menyiapkan segelas susu, katanya supaya aku tidak menangis saat bermimpi.

Ia juga masih memiliki seorang ibu di rumah, mertuaku juga sangat baik terhadap aku.

Setelah berjalan beberapa bulan, aku tak lagi membenci dia, kebaikannya, kebaikan keluarganya, telah berhasil menggerakkan hatiku. Aku tak lagi membenci kepalanya yang botak, aku tak lagi membenci perut buncitnya, aku tak lagi membenci bau rokok badannya.

Aku menerima dia, menerima segleas susu hangat yang ia siapkan sebelum tidur.

Dan perusahaan ayahku, sekali lagi mengalami masalah keuangan yang sama, dan diambang kebangkrutan.

Hari itu ayah dan ibu tiriku mencariku, meminta bantuanku untuk membujuk suamiku menyuntikkan beberapa dana lagi. Mereka bahkan mengatakan bahwa jika bukan karena mereka, bagiamana bisa aku menikah dengan lelaki sebaik dia.

Sambil tertawa, aku membalas permohonan mereka, “keluar sana!”

 

Setelah itu, perusahaan ayahku pun bangkrut, dan aku sama sekali tak peduli.

Bukan karena aku tak berbakti pada orang tua, namun karena aku tak pernah merasakan dibesarkan oleh seorang ayah.

 

sumber: hottimes

Seram!! Curiga Lihat Gadis Aneh Berambut Kusut, Pramugari Menyuruhnya Ke Tandas..Tak Sangka Apa Ditemui Dapat Selamatkannya Dari Maut !

Pramugari adalah pekerjaan yang sangat diimpikan oleh ramai orang selama ini. Namun, ada keburukkan dari pekerjaan ini yang orang lain tidak ketahui.

 

Selain harus menghadapi berbagai macam sifat penumpang adab banyak lagi perkara yang pramugari harus ambil berat. Pramugari harus selalu siap sedia saat penumpang memerlukan bantuan.

Baru-baru ini ada seorang pramugari yang kongsikan pengalaman kerjanya. Dia juga mengosngsi beberapa tips kepada rakan sekerja, bagaimana cara membezakan orang jahat yang melakukan jenayah sesama manusia manusia!

Seorang pramugari Alaska Airline berusia 49 tahun yang bernama Shelia Fedrick, suatu hari ia sedang bertugas untuk penerbangan dari Seattle menuju San Fransisco.

Dia telah jumpa seorang gadis lingkungan umur 14-15 tahun yang duduk bersebelahan seorang lelaki yang berpakaian sangat kemas.

Penampilan gadis ini pula kusut masai, rambutnya tidak terurus seperti sudah tidak mandi berhari-hari! Shelia anggap bahawa dia telah mengalami suatu perkara yang mengerikan!

Shelia menjeling gadis itu sambil beranggapan negetif…

Shelia cuba berbual dengan gadis itu, namun gadis itu sama sekali tidak melihat Shelia. Yang membalas percakapan Shelia hanya lelaki yang di sebelahnya dan suara lelaki itu agar kasar.

Melihat reaksi lelaki itu yang begitu kuat membuat Shelia terasa sangat curiga. Dia merasakan sesuatu yang agak pelik!

Akhirnya Shelia menggunakan bahasa bibir untuk menyuruh gadis itu ke toilet. Kemudian ia sudah menyiapkan kertas dan pen di dalam toilet.

Setelah gadis itu keluar dari toilet, Shelia melihat ada kertas yang tertempel di cermin toilet bertuliskan “aku perlukan bantuan”. Setelah melihat kertas ini, Shelia bergegas ke kokpit untuk menyampaikan hal ini pada kapten.

Saat pesawat tiba di tempat tujuan, polisisudah menunggu di terminal. Ketika pesawat mendarat, polis terus menangkap lelaki itu.

Kerana keberanian dari Shelia, akhirnya polis berhasil memecahkan kjenayah perdagangan manusia.

Shelia berkata, “aku sudah menjadi pramugari selama 10 tahun dan telah melakukan hal yang sama sebelumnya. Anak-anak malang itu mungkin berada di sekitar kita, kita harus memperhatikan!”

sekarang, latihan pramugari juga merangkumi cara membezakan mana satu orang yang sedang melakukan activiti perdagangan manusia.

Pada masa latihan, pramugari akan diajar bagaimana cara mengetahui ciri-ciri aktiviti perdagangan manusia ini.

misalnya dengan cara mengamati perilaku penumpang dan cuba menanyakan beberapa perkara kepada mangsa. apakah mereka ada disuruh minum ubat dan sebagainya.

“aku suka tersenyum dan bergaul dengan orang baru, itulah sebabnya mengapa aku menjadi pramugari”. Shelia sangat berbakat, tidak hanya seorang pramugari, ia juga seorang model.

Kadang kalau lihat di stasien televisi HBO dan Ebony, bisa melihat dia berkata dengan antusias, “akan bekerja lebih keras di masa depan!

Sekarang gadis itu masih ada kontak dengan Shelia. Gadis itu sekarang sudah masuk kuliah. Sulit dibayangkan, jika gadis itu tidak diselamatkan Shelia, bagaimanakah nasibnya sekarang?

Untungnya gadis itu bertemu dengan Shelia sehingga ia bisa bebas dari cengkraman orang-orang jahat itu!

Netizen juga berpendapat, “sungguh kejadian yang mengharukan, masyarakat masih peduli terhadap sesama!”, “ada seorang pramugari seperti ini sangatlah bagus!”.

Semoga kita semua bisa memiliki pikiran seperti Shelia, ketika menemukan hal yang tidak beres terhadap orang di sekitar kita, kita harus siap menolong mereka! Karena bantuan dari tangan Anda sangatlah berarti bagi mereka!

Kredit : SembangKencang

Seorang Jurugambar Lempar Kameranya Demi Menolong Anak Kecil Semasa Berlaku Letupan, Dan Dia Terus Menangis Dan Meraung Setelah Sedar Yang Sebenarnya Anak Kecil Tu Adalah..

“Suasana pada masa itu sangat menyeramkan, terutama ketika mendengar ratapan anak-anak yang mati di depanmu,”  Abd Alkader habak, menceritakan pengalamannya.

“Jadi, aku dan rakanku menyingkirkan kamera kami dan mula menyelamatkan orang-orang yang terluka.”

Letupan hebat tersebut dilaporkan telah mengorbankan 126 orang.Walaupun sang jurugambar tidak tahu apakah budak laki-laki yang didukungnya itu selamat atau tidak, ia hanya berusaha berlari membawa anak itu ke ambulan. Habak berkata bahawa kanak-kanak itu masih bergerak dan bernafas. Jurugambar lain menangkap momen keberanian habak ini pada kameranya.

 

 

Jurugambar itu kemudian mengambil gambar habak yang terduduk di tanah, menangis di samping tubuh mangsa meninggal dunia lain

 

 

 

Setelah membawa anak tersebut ke ambulans, habak kembali berlari muntuk menyelamatkan mangsa lain. Sayang, kerana keletihan, ia akhirnya jatuh terduduk sambil menangis di dekat jasad korban.

“Aku terbawa suasana, apa yang aku dan rakanku lihat di lokasi sangat tidak boleh diungkapkan dengan kata-kata, sungguh menyeramkan.”

 

 

Lagi Gambar

 

 

 

 

 

 

Sharing is caring!

Mangsa Dibunuh Melalui Wechat. Ramai Terkejut Bila Hubungan Mereka Terbongkar

Juruteknologi pergigian berusia 28 tahun yang ditemui mati di Kuarters Klinik Kesihatan Lukut di sini pada 22 Januari lalu dipercayai mengenali lelaki yang disyaki membunuhnya melalui aplikasi Wechat sejak pertengahan Januari 2018.

Ketua Polis Daerah Port Dickson, Superintendan Zainudin Ahmad berkata, siasatan polis mendapati juruteknologi pergigian itu kemudian mengajak suspek lelaki berusia 19 tahun itu ke Port Dickson bagi mendapatkannya pekerjaan di daerah ini.

“Mangsa memberi tambang bas RM50 kepada suspek untuk datang ke Port Dickson pada 15 Januari lalu. Mangsa tidak mendapat pekerjaaan sebaliknya mendakwa dikurung dalam rumah mangsa.

“Pintu rumah itu didakwa dikunci oleh mangsa setiap kali mangsa keluar rumah” katanya pada satu sidang media di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Port Dickson di sini hari ini.

 

 

Zainudin berkata, suspek yang tertekan kerana berasa tertipu dipercayai bertindak memukul mangsa menggunakan topi keledar dan alat pemadam api selepas beberapa hari berada di kuarters tersebut.

Bagaimanapun, kata beliau, suspek mendakwa dia tidak menyedari perbuatannya itu menyebabkan kematian mangsa selepas meninggalkan rumah berkenaan.

Justeru, Zainudin tidak menolak kemungkinan mangsa yang berasal dari Kelantan dan suspek dari Johor itu merupakan pasangan kekasih.

Menurut beliau, suspek masih ditahan reman selama tujuh hari bermula semalam bagi membantu siasatan polis dibawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan kerana membunuh.

Kosmo! sebelum ini melaporkan misteri kehilangan Juruteknologi Pergigian di sini, Mahussin Abd. Rahim terbongkar selepas mangsa ditemui mati dibunuh di kediamannya di tingkat empat Kuarters Klinik Kesihatan Lukut.

 

Mayat Mahussin ditemui terbaring di atas sebuah tilam oleh rakannya yang datang ke rumahnya untuk mencarinya kerana dia tidak hadir bertugas sejak 19 Januari lalu.

Punca kematian mangsa disahkan oleh Hopsital Tuanku Ja’afar (HTJ) akibat kecederaan parah pada kepala kerana hentakan objek keras. – K! ONLINE

 

Kredit : mentolpanas.com