Inilah 7 Perkara Haram Ketika Melakukan Hubungan Suami Isteri.. Yang Dah Kahwin Wajib Tahu.

1. Haram jima’ ketika isteri haid, nifas dan wiladah. Jika bersetubuh pastikan putus haid, nifas dan wiladah dan selepas mandi hadas besar.

“Mereka bertanya kepadamu tentang haidh, katakanlah: “Haidh itu adalah suatu kotoran”, oleh sebab itu hendaklah kamu menjauhkan diri dari wanita di waktu haidh, dan janganlah kamu mendekati mereka, sebelum mereka suci, apabila mereka telah suci, maka campurilah mereka itu di tempat yang diperintahkan Allah kepadamu. Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang taubat dan menyukai orang-orang yang mensucikan diri.” (Surah Al-Baqarah : Ayat 222)

Dari Masruuq b.Ajda’i berkata: “Aku telah bertanya kepada ‘Aisyah tentang sesuatu yang boleh dilakukan seorang suami terhadap isterinya yang sedang Haid.” ‘Aisyah menjawab, Apa saja boleh, kecuali kemaluannya (bersetubuh). (Riwayat Bukhari)

2. Haram jima’ melalui jalan belakang (melalui dubur) walau pun isteri. “Terkutuklah orang yang menyetubuhi isteri diduburnya.” (Hadits Riwayat Abu Dawud dan an-Nasa’i dari Abu Hurairah.)

3. Haram jima’ membawa ayat-ayat Al-Quran nama-nama Allah, Nabi. Malaikat dan lain lain seperti azimat.

4. Haram jima’ dalam masjid / surau.

5. Haram jima’ sedang berpuasa di bulan Ramadhan.

6. Haram jima’ sedang dalam ihram haji atau ihram umrah.

7. Haram jima’ di tempat terbuka (tempat awam).

Artikel Seterusnya:

 

Selepas Melakukan Hubungan, Jangan Lakukan 3 Perkara Ini Jika Tidak Mahu Alat Kelamin Anda Rosak

Kita semua tahu bahawa pemanasan dan regangan otot sangat penting sebelum mana-mana sukan. Nah, sebenarnya hubungan seksual juga boleh dikategorikan sebagai salah satu “sukan”, oleh kerana itu, kita juga perlu tahu bagaimana caranya membuat tubuh tetap aman selepas melakukan hal intim tersebut.

Menurut laporan Kesihatan Wanita, selepas melakukan hubungan seks, wanita anda TIDAK melakukan 3 perkara ini:

1. Tidak kencing

Apabila bersetubuh di tilam, bakteria boleh menempel pada kawasan kelamin dan pangkal paha, ia kemungkinan besar akan mencetuskan jangkitan genital. Obstetrikian, Robert Wool mencadangkan supaya anda segera buang air kencing dalam masa kurang daripada 1 jam selepas bersetubuh.

2. Menggunakan cecair pembersih di kawasan alat kelamin

Terdapat beberapa orang yang mungkin berfikir bahawa mereka harus segera membersihkan kawasan alat kelamin dengan sabun untuk menjadi lebih bersih, padahal sebenarnya ini tidak baik. Kulit di kawasan alat kelamin wanita sangat sensitif, jika anda dengan segera membersihkan dengan pembersih bahan kimia, mungkin anda mengalami alahan secara tiba-tiba seperti kulit gatal, merah atau kering. Miss V sendiri sebenarnya mempunyai sistem perlindungan sendiri, anda hanya menyiram dengan air bersih yang baik untuk kawasan Miss V!

3. Tidur dalam pakaian tidur seksi.

Mempunyai hubungan seks sangat memenatkan, ramai orang yang selepas hubungan itu mahu pergi terus ke tidur. Tetapi jika anda masih memakai seluar seksi, hendaklah dikeluarkan terlebih dahulu, terutama apabila bahan itu dari nilon dan penuh dengan renda.

Selepas hubungan seks, kulit anda akan lebih lembab dan suhu tinggi.Apabila kulit anda dibalut dengan bahan yang tidak baik, peluh dan bakteria akan dikepung, dan ini boleh membuat Miss V mudah dijangkiti.

Nah, sudah tahu bagaimana? Jangan biarkan ketiga perkara remeh ini membuat anda menyesal untuk hidup, baik!

Abby sebak bila dapat bertemu dengan Nik Omar ..Ini Ucapan Nik Omar Bila berjumpa Abby Abadi

PRU14 | Pelakon Abby Abadi dilihat tidak melepaskan peluang untuk sama-sama turun padang di Pusat Penamaan Calon di Dewan Bahagian Teknologi Pendidikan, Kelantan hari ini.

Abby hadir menyatakan sokongan penuh buat Nik Omar Nik Abdul Aziz yang bertanding sebagai calon AMANAH di kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Chempaka pada pilihan raya umum ke-14 (PRU-14).

Memberi reaksi kepada seorang daripada pengikutnya di Instagram, Abby berkata: “Mesti balik… bantu ustaz sampai boleh jadi menteri (besar).”

Bagi Abby, Nik Omar yang sah menjadi calon di DUN Cempaka ibarat membawa kemenangan pertama dan petanda untuk kejayaan yang seterusnya buat anak kedua bekas menteri besar Kelantan allahyarham Datuk Seri Nik Abdul Aziz Nik Mat itu.

“Kemenangan pertama, Al Fadhil Ustaz Mohamad Nik Omar Nik Abdul Aziz dan layak bertanding di DUN Cempaka, Pengkalan Chepa, Kota Bharu Kelantan tanpa sebarang masalah teknikal,” katanya di Instagram.

Nik Omar yang merupakan abang kepada Ahli Jawatankuasa PAS Pusat Nik Abduh Nik Abdul Aziz sebelum ini mencetuskan pelbagai spekulasi berhubung kenyataannya yang dilihat cenderung berpihak kepada HARAPAN.

Beliau juga sebelum ini menjelaskan beliau tidak akan bertanding sebagai calon Parti Amanah Negara (AMANAH) kerana tidak mendapat restu ibunya Tuan Sabariah Tuan Ishak.

Datang dari jauh

Berkongsi keterujaan itu, Abby mengiringi kenyataan yang dimuat naik bersama imej yang dirakam dengan Nik Omar.

“Dapat juga. Senyum (merujuk kepada gambar). Masa Ustaz Nik Omar mula sampai tadi, kami terus meluru ke ustaz, kenalkan diri… Ustaz kata Allahuakbar.

“Terima kasih sudi datang dari jauh… saya jawab, kami teruja ustaz. Dalam hati menangis terharu…,” katanya.

Bertanding tiket HARAPAN: Nik Omar jawab mengenai restu ibu

 

Image result for kata kata nik omar

Nik Omar yang merupakan pengetua Madrasah Darul Anuar di Pulau Melaka itu bakal berdepan calon BN Mohamad Fareez Noor Amran dan calon PAS, Ahmad Fathan Mahmood.

Susulan itu, Setiausaha Agung PAS, Datuk Takiyuddin Hassan mengesahkan PAS telah memecat Nik Omar daripada parti itu.

Calon Pakata Harapan (HARAPAN) Kelantan bagi kerusi dewan undangan negeri Chempaka, Nik Omar Nik Abdul Aziz enggan mengulas lanjut mengenai isu restu ibu yang sebelum ini hangat diperkatakan.

Menjwab soalan wartawan di Kota Bharu harini, Nik Omar hanya menjawab pendek ‘Insyallah dan Alhamdulilah’

Terdahulu, anak kedua bekas menteri besar Kelantan allahyarham Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat itu mencetuskan spekulasi panjang sama ada akan menjadi calon ataupun tidak.

Bagaimanapun akhirnya segala teka-teki dan spekulasi berakhir untuk menidakkan desas-desus sebelum ini.

sumber: malaysiakini via http://media2040.net/abby-sebak-bila-dapat-bertemu-dengan-nik-omar-ini-ucapan-nik-omar-bila-berjumpa-abby-abadi/

 

5 Artis Yang Berkahwin Dengan Pemain Bola Sepak Dan Masih Kekal Hingga Sekarang. No 3 Tu Berdarah Campuran Rupanya!!

Mia Ahmad telah pun selamat bergelar isteri kepada penjaga gol pasukan JDT, Izham Tarmizi. Lalu menambahkan lagi senarai artis yang berkahwin dengan pemain bola. Kali ini jom kita lihat lima pasangan artis dan pemain bola sepak yang telah berkahwin dan bahagia sehingga ke hari ini.

1. Salwa Abdul Rahman & Subadron Abdul Aziz (Bekas pemain bola Kuala Lumpur & kebangsaan)

Perkahwinan penyanyi Salwa dan Subadron mendapat perhatian suatu ketika dahulu. Ini kerana mereka sangat popular dalam lapangan masing-masing.

Pasangan ini dikurniakan dua orang anak dan kekal bahagia sehingga ke hari ini.  Salwa turut merakam semula lagu Bintang Sukan Ku dan Bintang Di Sayang yang ditujukan khas buat suaminya serta semua pemain bola sepak.

2. As Feminin & Azman Adnan (Bekas pemain bola Selangor & Kebangsaan)

Penyanyi kumpulan Feminin ini, As atau nama sebenarnya Asfarina Muhamad juga memilih pemain bola iaitu Azman Adnan sebagai teman hidupnya.  Mereka berkahwin pada 14 Disember 2004. Kini mereka bahagia dengan empat orang cahaya mata.  As kini tidak lagi menyanyi dan menjadi suri rumah sepenuh masa.

3. Wan Khatijah & Azlisham Ibrahim (Bekas penjaga gol kebangsaan)

Penyandang Dewi Remaja (tahun 1995/1996) Wan Khatijah telah memilih Azlisham Ibrahim sebagai teman hidupnya.  Mereka bercinta sejak zaman Wan Khatijah masih belajar di UiTM Jengka lagi. Selepas tamat pengajian, Wan berkahwin dengan Azlisham dan kini mereka kekal bahagia dengan lima orang anak. Wan kini tidak lagi aktif dalam bidang seni sebaliknya sibuk dengan perniagaan.

4. Ayu Raudhah & Zaquan Adha (Pemain bola Perak Fa, The Bos Gaurus)

Ayu Raudhah telah berkahwin dengan Zaquan Adha pada 21 Januari 2011. Hasil perkahwinan tersebut pasangan ini dikurniakan dua cahaya mata lelaki.  Ayu juga kini sedang hamil lagi anak ketiga mereka.

5. Mia Ahmad & Izham Tarmizi (Penjaga gol JDT)

Berita percintaan antara Mia Ahmad dan Izham Tarmizi telah dapat dihidu media sejak awal tahun lalu lagi.  Namun ketika itu, mereka belum mahu mengesahkan hubungan tersebut kerana masih di peringkat perkenalan.  Akhirnya telah tertulis jodoh, Mia dan Izham disatukan pada 13 Januari 2017.

Sumber : medialetop

15 GAMBAR HARAM YANG BERJAYA DISELUDUP KELUAR DARI KOREA UTARA

Korea Utara adalah negara terasing yang mempunyai undang-undang yang sangat pelik dan ketat. Sangat ketat sehinggakan anda tidak boleh lakukan apa yang anda lakukan di Malaysia.

Malah, anda juga tak boleh sesuka hati mengambil gambar di sekitar negara ini dan hanya dibenarkan mengambil gambar di tempat tertentu yang terkawal dibawa oleh pemandu pelancong.

gambar yang haram diambil di korea utara 15 906

1. Gambar bekalan elektrik Korea Utara terputus

Apabila anda melawat keluarga-keluarga di Korea Utara, pemandu pelancong menyukai jika anda mengambil gambar menunjukkan mereka memiliki komputer. Tetapi apabila tiada bekalan elektrik, mereka akan mengarahkan anda untuk memadamkan gambar tersebut.

gambar yang haram diambil di korea utara 16

2. Gambar wanita dikelilingi

Seorang wanita berdiri di tengah-tengah sepasukan askar. Gambar ini diharamkan kerana pihak berkuasa tidak membenarkan pengambilan gambar tentera Korea Utara.

gambar yang haram diambil di korea utara 14

3. Gambar tentera yang tak “cool”

Tentera Korea Utara dikatakan antara profesion yang paling penting di negara ini, namun jika anda melawati negara ini, anda akan kerap melihat tentera-tentera melakukan kerja-kerja “kotor” seperti membantu para petani (tak cool bagi Kim Jong Un tentera buat kerja seperti itu).

gambar yang haram diambil di korea utara 11 172

4. Gambar rakyat yang selekeh

Cara berpakaian di Korea Utara adalah sangat penting. Di bandar, anda tak akan dapat melihat orang berpakaian selekeh. Gambar ini menunjukkan para pelajar menari-nari di taman, dan apabila gambar ingin diambil, wanita ini menyuruh lelaki tersebut mengemaskan bajunya.

gambar yang haram diambil di korea utara 13

5. Gambar rakyat kutip rumput untuk dimasak

Gambar seperti ini sudah berleluasa di Barat dan ia dikatakan rakyat Korea Utara yang susah memakan rumput dari taman, dan pemandu pelancong akan berang jika anda mengambil seperti ini.

gambar yang haram diambil di korea utara 12

6. Gambar kanak-kanak liar

Contoh yang sangat jarang dilihat mengenai kanak-kanak yang tidak berdisiplin di Korea Utara. Bas ini sedang dalam perjalanan di sebuah jalan kecil di Samijyon, apabila budak lelaki ini berdiri di tengah-tegah jalan.

gambar yang haram diambil di korea utara 8

7. Gambar hasil seni yang belum siap

Antara pengharaman yang paling pelik dan tak masuk akal. Pelukis ini sedang bekerja menghasilkan mural di Chilbo. Ketika gambar ini diambil, jurugambar dimarahi oleh orang ramai. Disebabkan lukisan ini masih belum siap, gambar ini tidak dibenarkan untuk diambil.

gambar yang haram diambil di korea utara 10

8. Gambar kanak-kanak jadikan jalanraya tempat permainan

Walaupun jumlah kereta di Pyongyang semakin bertambah, namun keluarga petani dan orang miskin masih tidak biasa melihat situasi ini. Kanak-kanak bermain di tengah-tengah jalan besar seperti situasi sebelum ini di mana tiada kereta atas jalan raya.

gambar yang haram diambil di korea utara 7

9. Gambar rakyat kurus kering

Kemiskinan berleluasa adalah satu perkara normal di Korea Utara. Untuk menyembunyikan masalah ini, pengambilan gambar mereka yang kekurangan nutrisi adalahd diharamkan.

gambar yang haram diambil di korea utara 9

10. Gambar terowong kereta api

Sistem kereta api bawah tanah Pyongyang adalah yang paling dalam di dunia. Ia dibina dengan kedalaman dua kali ganda daripada biasa untuk berfunsi sebagai tempat perlindungan daripada bom. Gambar ini diharamkan kerana ia menyiarkan terowong seperti dalam gambar.

gambar yang haram diambil di korea utara 6

11. Gambar tentera merokok

Jika gambar tentera Korea Utara pun haram di ambil, apatah lagi gambar tentera yang sedang beristirehat sambil menghisap rokok. Kalau pemandu pelancong dapat tahu, pasti sudah hancur kamera dibalingnya.

gambar yang haram diambil di korea utara 4

12. Gambar dolfin tapi ada tentera di dalam gambar

Apabila anda melawatai akuarium Delphinium di Pyongyang, anda dibenarkan mengambil gambar haiwan-haiwan di sana, tetapi diharamkan mengambil gambar tentera yang merupakan 90% daripada penonton.

gambar yang haram diambil di korea utara 5

13. Gambar kanak-kanak yang seronok dengan hanya melihat eskalator bergerak

Kem Perintis Wonsan sering dilawati oleh para pelancong untuk menunjukkan para belia dari seluruh negara sedang bergembira. Namun sesetengah kanak-kanak datang dari luar bandar dan takut untuk menggunakan eskalator kerana mereka tidak pernah melihatnya sebelum ini.

gambar yang haram diambil di korea utara 3

14. Gambar rakyat beratur panjang

Beratur panjang dan dalam tempoh yang lama seperti ini adalah sesuatu yang sangat biasa di Korea Utara. Gambar ini terlarang kerana dianggap memalukan negara mereka.

gambar yang haram diambil di korea utara 2

15. Gambar tempat mandi rakyat biasa

Gambar ini diambil ketika melawat sebuah rumah di kawasan luar bandar. Keluarga-keluarga yang tinggal di sini dipilih dengan berhati-hati oleh kerajaan. Tetapi kemudahan yang dilihat dalam bilik mandi yang menggunakan tangki seperti ini menunjukkan kehidupan yang agak sukar.

Kredit gambar : Eric Lafforgue

Sumber: Iluminasi

15 Gambar Selebriti Hollywood Yang Sama Umur, Ada Yang Sudah Tua Tapi Muka Awet Muda

Orang selalu berkata bahawa umur itu bukanlah pengukur menentukan kedewasaan seorang manusia. Ini kerana ada orang yang umurnya sudah lanjut tetapi kelakuan dan penampilannya masih seperti anak remaja, sebaliknya juga ada umur yang masih muda, tapi gaya dan penampilannya seperti pakcik-pakcik dan makcik-makcik.

Seperti beberapa artis ini, tidak ada yang menyangka kalau ternyata umur mereka sama tapi gayanya sangat berbeza. Malahan ada yang gayanya tidak sesuai dengan umurnya. Kamu tidak akan menyangka kalau mereka adalah sama umur. Mari kita lihat siapakah artis yang umurnya sama tapi penampilannya berbeza.

Eminem dan Dwayne Johnson — 44 tahun

John Cho dan Jean Dujardin — 44 tahun

Sylvester Stallone dan Tommy Lee Jones — 70 tahun

Scott Cohen dan Samy Naceri — 54 tahun

Chuck Norris dan Michael Gambon — 76 tahun

Matt Damon dan Simon Pegg — 46 tahun

Eddie Murphy dan Forest Whitaker — 55 tahun

Tobey Maguire dan Kristian Nairn — 41 tahun

Edward Norton dan Gerard Butler — 47 tahun

Lana Del Rey dan Keira Knightley — 31 tahun

Frédéric Diefenthal dan Daniel Craig — 48 tahun

Brad Pitt dan Dean Norris — 52 tahun

Adrian Paul dan Hugh Laurie — 57 tahun

Will Smith dan Terry Crews — 48 tahun

Thomas Brodie-Sangster dan Hafthór Júlíus Björnsson — 26 tahun

Wah, memang berbeza sekali penampilan selebriti terkenal ini walaupun umur mereka sama!! Inilah yang dikatakan awet muda iaitu sentiasa kekal muda walaupun sudah berumur. Ada yang sudah tua tapi wajahnya seperti usia baru 30 tahun!

Sumber : gontuni

Siapakah 10 Artis Ini Sebelum Bergelar Bintang? Apakah Pekerjaan Yang Mereka Lakukan

Antara pekerjaan yang pernah dilakukan adalah sebagai tukang sapu sampah dan penjual tin.

Kehidupan para selebriti di Malaysia sebelum mengecapi populariti dan kemahsyuran sebenarnya sama seperti kita semua. Mereka manusia biasa yang bekerja demi mencari sesuap nasi untuk menyara diri dan keluarga. Tidak semua perjalanan mereka semudah yang kita sangka. Ada yang bersusah payah sehingga terpaksa mengutip tin untuk menyara diri dan ada jugak yang sanggup meredah hujan, panas dan ribut demi menyiapkan tugasan diberi. Ini hasil temu bual bersama beberapa orang artis Malaysia untuk mengetahui kerjaya dan kehidupan mereka sebelum bergelar seorang artis.
Sepahtu

Gambar: Sinar FM

Jep: Kerja terakhir saya adalah bersama Air Asia selama tiga tahun. Kalau saya jadi steward (pramugara) nanti orang tanya “ni naik kapal ke feri” sebab tu saya tak jadi steward, saya jadi pengangkat beg. Sebelum tu saya bekerja di New Straits Times sebagai machine cleaner dan sebelum tu lagi saya pernah menjual kasut. Tapi, antara benda paling susah yang saya pernah lalui adalah apabila saya sampai ke satu tahap di mana saya mengumpul tin dan kemudian menjualnya. Selain itu, saya pernah juga memasukkan pamphlet ke dalam sampul surat dengan bayaran hanya RM0.01 sehelai.

Jika saya tidak menjadi seorang pelawak, sudah tentunya cita-cita saya adalah untuk menjadi pemain bola sepak professional sepenuh masa. Saya menyimpan hasrat untuk bermain dengan kelab negeri kelahiran saya iaitu JDT. Kalau pada level international pula, saya nak bermain dengan Real Madrid sebab ada Cristiano Ronaldo!

Rahim: Sebelum menyertai Raja Lawak, saya adalah seorang pekerja kilang Panasonic. Saya bekerja di situ dari seorang operator sehingga berjaya memegang jawatan supervisor. Selain itu, saya pernah memegang suatu jawatan ‘maut’ iaitu sebagai seorang tukang sapu sampah di sebuah warehouse. Saya ditugaskan untuk menyapu sampah di pintu utama di mana lori akan keluar masuk. Walaupun kerja itu agak merbahaya dan mencabar, saya rasa saya antara pekerja yang paling hebat sebab tak sempat sampah jatuh ke simen, saya kutip dulu. Haha.

Pengalaman pahit saya pula, saya telah pergi ke ujibakat Raja Lawak sebanyak 3-4 kali tapi tak lepas. Akhirnya pada musim kelima saya berjaya hingga ke final. Tetapi ada satu benda yang saya kesalkan adalah adik saya tidak bersama saya hari ini. Mungkin rezekinya di tempat lain.

Hari ini, saya adalah seorang announcer radio untuk Sinar FM. Menjadi announcer radio ni adalah suatu pekerjaan yang paling seronok yang pernah saya buat sepanjang hidup saya. Saya digabungkan dengan dua orang rakan yang sangat serasi dengan saya iaitu Jep dan Syuib. Kalau korang nak tahu, kerja DJ ni antara pekerjaan yang saya paling tak sabar nak pergi kerja. Masa kerja kilang pula, saya ni antara pekerja yang paling tinggi MC. Hahaha!

Shuib: Sama seperti Jep, saya pernah menyandang tugas sebagai pengangkat beg di Air Asia. Jep lah yang mengajak saya bekerja bersamanya. Sebelum tu saya juga pernah bekerja di kilang seperti Rahim, tapi kilang lain lah, di Pulau Pinang. Pengalaman bekerja di kilang boleh dikatakan yang paling teruk yang saya pernah lalui dalam hidup saya kerana saya pernah bekerja selama 12 jam dan hanya mendapat bayaran sebanyak RM16 sahaja.

Dulu pernah jugak pergi ke uji bakat Akademi Fantasia selama beberapa musim bersama Jep untuk menjadi artis. Tapi mungkin rezeki kami bukan di bidang nyanyian, saya dan Jep akhirnya memutuskan untuk menubuhkan kumpulan Sepah bersama Mamat dan hadir ke uji bakat Raja Lawak pada tahun 2009. The rest is history.
Hisyam Hamid

Gambar: Forum Cari
Di Singapura dulu, saya adalah seorang anggota bomba sepenuh masa. Sekiranya saya tidak menjadi pelakon, saya akan tetap meneruskan kerjaya saya sebagai seorang ahli bomba melawan api dan menyelamatkan orang.

Sebenarnya cita-cita saya bukanlah menjadi seorang anggota bomba tetapi saya teringin sangat menjadi polis. Apabila saya menerima surat untuk National Service, saya telah dipilh untuk menyertai program bomba. Saya agak kecewa pada mulanya tetapi selepas dah melalui pengalaman training sebagai seorang ahli bomba, rasa seronok pula. Lebih-lebih lagi apabila kami berjaya memadamkan api, selamatkan orang ataupun kucing sekalipun dapat memberikan suatu kepuasan kepada diri saya. It’s a very cool-feeling job.

Pengalaman paling sukar adalah semasa bekerja sebagai seorang pegawai bomba saya juga adalah seorang pelajar separuh masa. Pada waktu yang sama juga, isteri saya sedang sarat mengandung dan menunggu waktu untuk bersalin. Jadi pengalaman yang memang sukar dilupakan adalah sewaktu jangka masa ini, saya memang perlu bijak membahagikan masa antara kerjaya, belajar dan keluarga. Alhamdulillah, kerjasama antara saya dan isteri dan juga sokongan dari keluarga, saya berjaya melalui fasa itu.
Kamal Adli

Gambar: mynewshub
Sebelum saya menjadi seorang pelakon saya sepatutnya menjadi Power Rangers. Haha. Takdelah, sebenarnya saya adalah seorang pelajar dalam bidang penyiaran dan juga model sambilan. Sebenarnya saya bercita-cita untuk belajar dalam bidang bisnes tapi tak lepas jadi saya terpaksa belajar broadcasting. Pada mulanya niat saya ingin bekerja di belakang tabir tapi tak sangka pula saya sesuai bekerja di hadapan kamera. Alhamdulillah rezeki saya di situ.

Antara pengalaman pahit pada awal karier saya adalah apabila ditipu dua kali oleh produser filem. Saya dah block date setahun demi menumpukan perhatian pada filem tersebut dan hanya mengambil job-jobkecil untuk memastikan saya dapat memberikan komitmen yang penuh pada filem tersebut. Pada tahun berikutnya saya ingat dah takde dah benda macam ni, tapi benda sama nak jadi dan saya pun pasrah je lah. Yang paling kecewanya, saya dah membuat pelbagai persiapan dari segi membina badan, mempelajari seni mempertahankan diri dan juga diet kerana ianya sebuah filem aksi. Bayangkan perasaan saya selama setahun tu.
Nabil Ahmad

Siapa yang tidak mengenali Nabil Ahmad? Hos dan pelawak popular ini mula mengukir namanya di negara kita setelah menjuarai program pencarian bakat Raja Lawak pada tahun 2008. Anak jati Negeri Sembilan ini telah membintangi beberapa filem dan drama tempatan namun namanya lebih menyerlah dalam bidang pengacaraan. Beliau kini merupakan pengacara bagi program MeleTOP bersama Neelofa dan juga penyampai radio ERA. Nabil telah melangsungkan perkahwinannya dengan bekas pramugari, Nazirah Ayub pada tahun 2011 dan telah dikurniakan dua orang cahaya mata.

Sebelum Nabil bergelar seorang artis, kehidupannya tidaklah begitu senang. Lima tahun sebelum kemunuculannya di pentas Raja Lawak, Nabil bekerja sebagai dispatch untuk servis kurier GDex dengan gaji sebanyak RM600. Pelbagai pengalaman yang telah dikumpul sepanjang bergelar Mat Dispatch. Selain itu, beliau juga pernah mengambil upah membasuh pinggan di belakang restoran dan juga melakukan dua hingga ke tiga kerja sehari untuk mencari duit poket lebih. Jika Nabil bukan seorang pelawak seperti hari ini, kemungkinan besar beliau akan berusaha untuk menjadi Pengurus Cawangan syarikat dispatch yang beliau pernah berkhidmat dengan.
Jihan Muse

Gambar: InTrend
Gadis yang berasal dari Hulu Langat ini berjaya mencipta rekod dan memecahkan stigma bahawa perempuan tidak pandai melawak apabila berjaya meraih tempat kedua dalam program Raja Lawakpada tahun 2009. Sejak kebelakangan ini, nama Jihan makin menyinar dalam industri seni negara kita lebih-lebih lagi semasa mengacarakan program televisyen hiburan popular, GegarVaganza. Jadi siapakah Jihan sebelum bergelar bintang? Jangan terkejut, beliau sebenarnya bekas penguatkuasa Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA). Walaupun beliau telah menyandang tempat kedua menerusi program Raja Lawak, beliau masih meneruskan tugasnya sebagai penguatkuasa MBSA dan akhirnya mengambil keputusan untuk berhenti kerja pada tahun 2011 demi menumpukan perhatian pada karier seninya.
Kumpulan Zero

Gambar: Malaysia Gazette
Ahli kumpulan Zero terdiri daripada tiga orang adik beradik iaitu Atu, Sharif dan Syaiful. Tiga beradik yang berasal dari Kudat, Sabah ini merupakan anak kepada seorang nelayan dan suri rumah. Mereka melalui kehidupan sebagai ‘anak laut’ sebelum bergelar artis. Nasib mereka mula berubah setelah menyertai Raja Lawak pada tahun 2012 dan kemudiannya menjuarai Maharaja Lawak Mega pada tahun 2014.

Syaiful: Syaiful telah mengambil keputusan untuk berhenti sekolah semasa tingkatan satu untuk membantu bapanya menyara keluarga. Beliau bekerja sebagai pekerja kantin di sebuah sekolah dengan gaji RM82 (paling tinggi). Selepas puas bekerja sebagai pembantu kantin, beliau berhenti untuk menjadi nelayan. Selepas itu, beliau mengambil keputusan untuk bekerja di KFC dengan gaji RM400 sebulan.

Atu: Kisah Atu pula, beliau telah turun ke laut sejak berumur enam tahun. Dari kecil sehingga tingkatan lima, Atu banyak membantu ibunya menjual ikan hasil tangkapan bapanya dari rumah ke rumah dengan harga RM2 – RM3 sepinggan bergantung kepada jenis ikan. Semasa umurnya 13 tahun, beliau pernah bekerja sebagai buruh binaan. Beliau mendapat upah RM5 – RM10 sejam untuk mengangkat pasir dan membancuh simen.

Sharif : Sharif juga telah mengumpul pelbagai pengalaman melalui bermacam jenis pekerjaan sebelum menyertai Raja Lawak. Dia pernah bekerja sebagai pembasuh pinggan di restoran dan juga kerap kali mengikut arwah bapanya ke pasar untuk menyaring hasil tangkapan, menimbang ikan, dan menjualnya. Bukan sahaja itu, beliau juga pernah menjadi caddy di Kelab Golf Kudat.

Kisah Zero ini boleh dijadikan inspirasi buat kita semua kerana mereka sememangnya from Zero to Hero! Kisah-kisah artis yang lain juga boleh dijadikan contoh dan pembakar semangat kepada kita semua kerana ianya terbukti bahawa mereka juga manusia biasa seperti kita yang melalui perjalanan tersendiri untuk mencapai cita-cita dan impian mereka.

Sumber: intrend, google, rojakdaily

Kredit – bhairan.com / BeritaHairan

Hadir Awal Semasa Penamaan Calon, Azwan Ali Tampil Paling Bergaya

Selebriti popular Azwan Ali tampil selaku calon paling bergaya pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) ini berbanding calon-calon lain yang mengenakan pakaian parti masing-masing.

Menurut laporan Astro Awani, Azwan ditemani seorang penyokong dan pencadang, Azwan yang memakai jaket merah melengkapkan penampilan dirinya dengan memakai kaca mata hitam dan clutch berwarna emas.

Azwan dilihat hadir di Dewan Dato Ahmad Razali, Ampang, Selangor kira-kira jam 7.15 pagi sambil tersenyum dengan membawa sepanduk tertulis nama komersilnya, ‘DIVA AA’.

Pertarungan yang bakal bermula Parlimen Ampang khususnya di DUN Bukit Antarabangsa menyaksikan calon PKR di kerusi tersebut Datuk Seri Mohamed Azmin Ali sekadar menghantar wakil.

Hakikatnya, pertembungan kali ini berbeza dengan sebelumnya dengan lima penjuru parti bertanding.

Untuk perkembangan lain, jangan lupa untuk menyaksikan Astro Awani (Saluran 501) untuk mengetahui berita terkini mengenai Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14).

Sumber: Astro Awani

The Rock timang anak ketiga

Pelakon popular Hollywood, Dwayne Johnson atau lebih dikenali sebagi The Rock selamat menimang cahaya mata ketiga pada semalam.

Berita gembira itu dikongsikan oleh The Rock menerusi sebuah entri di Instagram (IG) miliknya.

Menerusi entri tersebut The Rock berkongsi gambar anak perempuannya yang diberi nama Tiana Gia Johnson.

Tidak hanya bersyukur dengan kurniaan yang diberikan, The Rock juga mengucapkan terima kasih kepada isterinya, Lauren Hashian kerana selamat melahirkan anak mereka.

“Selama hidup aku selalu dibesarkan dan dikelilingi oleh wanita yang kuat serta penyayang.

“Setelah kelahiran Tiana, saya rasa sangat bersyukur dan kagum dengan kecekalan Lauren serta seluruh wanita diluarsana yang berjuang melahirkan anak.

“Kepada lelaki dampingilah isteri kamu kerana pengorbanan mereka melahirkan sangat sakit dan pastinya hidup seorang lelaki akan berubah setelah memiliki anak,” tulisnya.

The Rock telah dikurniakan tiga orang anak iaitu Simone Alexandra Johnson, Jasmine Johnson dan Tiana Gia Johnson.

 

kredit :  gempak

Dua Beradik Berbasikal Sejauh 50KM Untuk Melawat Bapa Di Penjara Tetapi Dihalang Pengawal. Setelah Disoal Pengawal Rupa2nya Bapanya…

Kita seringkali mendengar kisah pengorbanan ibu bapa terhadap anak-anak tetapi sejauh mana kita sanggup berkorban untuk ibu bapa kita?

Bagi dua beradik ini, kisah sayang terhadap ayah mereka telah menyentuh hati ramai netizen kerana mereka sanggup berbasikal sejauh 50km hanya kerana mahu berjumpa dengan ayah mereka di penjara.

Menurut Coconuts, mereka telah bertolak dari rumah di Ban Non Khoon, Thailand pada pukul 7.30 pagi dan telah tiba di penjara ayahnya hampir 5 jam selepas itu kira-kira pada pukul 12.10 tengah hari.

Semasa dalam perjalanan, telefon bimbit salah seorang dari dua beradik itu telah terjatuh dan mengalami retakan di skrin oleh kerana hentakan di atas jalan. Mujur telefon itu masih boleh digunakan dan hanya skrin saja yang mengalami kerosakan. Bertabahlah dik!

Malangnya, setelah mengharungi perjalanan sejauh 50km ke Penjara Daerah Kantharalak, mereka telah dihalang masuk oleh pengawal di sana. Sedihnya!

Pengawal di penjara tersebut yang bernama Apichai Manthong berasa simpati terhadap dua beradik itu. Dia tidak boleh membenarkan kanak-kanak tersebut melawat bapanya sendiri oleh kerana hari tersebut bukan hari melawat.

Namun, dia telah membawa mereka ke pejabat pentadbiran untuk memberitahu mereka tentang tarikh ayah mereka akan dibebaskan dan dia juga sempat merakam gelagat dua beradik tersebut sebelum mereka bertolak pulang ke rumah.

“Kanak-kanak tersebut berasa gembira setelah mendengar tarikh pelepasan ayah mereka. Saya tersentuh dengan cinta yang mereka miliki terhadap ayah mereka. Mereka tidak bersekolah pada hujung minggu sebab itu meraka merancang untuk melawat ayah mereka hari ini. Saya hampir menangis. “

Apabila ditanya mengapa ibu mereka tidak menemani dua beradik itu, mereka cuma menjawab ibu mereka berada di Bangkok dan mereka cuma tinggal bersama nenek mereka. Dua beradik itu juga mempunyai seorang abang namun dia pula sakit mental.

Pengawal tersebut sempat memberikan mereka wang tunai sebanyak THB100 setelah mendengar mereka cuma mempunyai THB200 sahaja dalam poket.

Dia juga telah memberikan makanan tengah hari dan air botol percuma dari penjara sebagai bekalan untuk perjalanan pulang mereka.

Sumber : Lobakmerah Via Rotipisang

Rupa-rupanya Inilah 30 Maksud Sebenar Cerita ROCK Yang Di buat oleh Pengarah Mamat Khalid

1. Watak Jijo dalam filem pertama trilogi “Rock” (2005) ” Rock Ooo” (2013) dan “Rock Bro” (2016) diilhamkan pengarahnya Mamat Khalid berdasarkan kisah pemain gitar kumpulan Drop Out.

2. Mamat sendiri mengang gotai kumpulan Drop Out bersama Jijo yang ditubuhkan pada 1980, sebagai pemain keyboard.

3. Jijo Alfonso Pareira Abdullah ( sebelum ini penganut kristian ) memeluk islam selepas ber kecimpung dalam dunia rock jika di perhatikan lirik lagu rock Melayu lebih berunsurkan ketuhanan dan mengenal diri.

4. Jijo Alfonso Pareira Abdullah di lahirkan pada 1963 dan meninggal dunia pada 1994.

5. Watak budak hingusan yang bermesra dengan Ella adalah merujuk kepada Yusri KRU. 6. Babak kumpulan Rap 4URU merujuk kepada kumpulan 4U2C. 7. Watak Zul Kapan dengan gaya rap merujuk kepada AC Mizal. >8. Watak Ramlah Ram (Jehan Muse) merujuk kepada Ramlah Ram pada AJL 1988.

9. Babak menggunakan pemuzik undangan dalam merakamkan album di studio tanpa menggunakan pemuzik sendiri ( semasa Jijo merajuk dengan Hattan ) adalah merujuk kepada Kumpulan Blackrose (artis majalah). Lihat live lagu Penantian dalam AJL 1991 adalah berbeza dengan kaset.

10. TV3 adalah pentas dunia mainstream bagi kumpulan rock ketika itu kerana RTM mengharamkan muzik rock.

11. Watak Zul Kapan yang lembut itu merujuk kepada Azwan Ali dan Mama Juwie kerana mereka berdua bayak terlibat dalam dunia rock seperti penulis lirik dan pencipta lagu, wartawan dan pengacaraan walaupun mereka bukan rockers.

12. Babak pelajar UITM bertemu dengan Zack ( Esma Daniel ) untuk mengkaji sejarah rock adalah merujuk kepada Promoter Rock terkenal Ali Bakar ( bekas suami Sharifah Aini ) yang pernah di temuramah oleh pelajar Universiti pada awal 2000 an.

13. Babak Zul Kapan menyertai kumpulan ajaran sesat adalah merujuk kepada Lee Space iaitu pemain drum XPDC dan DEF GAB C.

14. Babak Jijo memarahi kerajaan semasa di dalam van adalah merujuk kepada syarat ketat kerajaan ketika itu terhadap artis rock yang ingin berambut pendek , menukar nama kumpulan yang lebih kemelayuan dan mengurangkan lagu heavy dalam album.

15. Muzik Rap lah yang menjatuhkan irama rock.

16. Babak kemalangan sambil berlatarkan lagu Pusara Di Lebuhraya – Ekamatra adalah merujuk kepada kisah tragik popular kemalangan ngeri melibatkan konvoi trak Polis FRU di lebuh raya Karak pada 28 Feb. 1990 yang mana pada ketika itu lagu Pusara Di Lebuh Raya sedang popular dan di kaitkan dengan tragedi itu sehingga sekarang akan di kaitkan pula dengan kemalangan pada hari cuti perayaan.

30 Fakta Tersembunyi Disebalik Filem Rock Oo! Yang Cuba Disampaikan Mamat Khalid

17. Watak Slash yang kecewa dengan dunia rock di kaitkan dengan pemain gitar kumpulan The Boys ( Ella dan Shima ) iaitu Lord.

18. Ella lambat berkahwin adalah berpunca daripada kekecewaan cinta yang tidak kesampaian.

19. Lagu tema filem ini ‘ Sekelip Mata Kau Berubah – Lestari ‘ popular pada tahun 1993 menunjukkan penamat pada muzik ‘rock kangkang’ sebelum memasuki era pop balada ( Slam dan Ukays ).

20. Man Kidal Lefthanded adalah pemuzik yang paling bayak cover lagu – lagu rock termasuk la lagu kumpulan Cromok.

21. Lagu – lagu rock melayu yang poular hingga kini adalah ada antaranya di ciplak dari lagu – lagu barat.

22. Lagu – lagu rock pada ketika itu menapat tempat di negara Indonesia , Singapura dan Brunei serta sesetengah negara barat.

23. Lagu Isabella – Search adalah di cipta oleh M. Nasir tetapi di ubah kepada Search ( pencipta ) untuk melayak kan lagu itu ke pertandingan Juara Lagu 1989 kerana M. Nasir pada ketika itu masih lagi rakyat Singapura dan tidak layak lagu nya untuk di pertandingan kerana beliau bukan komposer tempatan.

24. Pertandingan Battle Of The Bands 1986 adalah bermula nya era rock kangkang di Malaysia yang lebih ke arah heavy metal berbanding Sweet Charity lebih kepada rock classic 70an.

30 Fakta Tersembunyi Disebalik Filem Rock Oo! Yang Cuba Disampaikan Mamat Khalid

25. Perkataan ‘bro’ yang merujuk kepada ‘ brother’ atau ‘ brader’ telah wujud pada awal 90an lagi tetapi kerap di gunakan oleh budak – budak Rap (rujuk novel Budak Rap dan filem Litar kasih 1996).

26. Asal usul perkataan rock kapak adalah dari ucapan rockers semasa bermula konsert iaitu ” lu orang mau rock ka, pa?? ” bermaksud ” kamu semua mahu rock ke, apa?” Lama kelamaan menjadi ‘rock ka pa’ dan seterus nya ROCK KAPAK.

27. Zaman dulu tak panggil rock kapak tetapi rock kangkang kerana artisnya ter kangkang sambil bermain gitar , menyayi dan possing majalah.

28. Negeri Perak banyak menghasil kan kumpulan rock yang lebih heavy dan negeri Johor banyak menghasil kan kumpulan rock yang lebih polular.

29. Pengambaran di jalankan di sekitar Bandaraya Ipoh dan Taiping.

30. Dalam trilogi filem rock, filem rock yang pertama ialah sentuhan terbaik Mamat Khalid.