Raut Wajah Atlit Yang Sempat Di Rakam Jurukamera Yang Menunjukkan Kenapa Patut Di Haramkan Dalam Sesetengah Sukan…

Peluncur ais adalah atlet Olimpik yang sangat berbakat, anggun dan berdedikasi yang telah mencapai tahap baru dalam bidang mereka.

Peluang yang ada, jika anda mengikuti sesiapa sahaja samada di tempat kerja dan merakam ekspresi wajah mereka dalam gambar, anda akan mendapat beberapa contoh yang lucu. Peluncur ais di peringkat ini memaksa diri mereka ke tahap yang paling tinggi, dan usaha semacam itu, digabungkan dengan kekuatan graviti, jelas akan memberikan senyuman ‘manis untuk hakim bagi mendapat markah muktamad.

Mari kita lihat di bawah senarai gambar lucu mereka, dan undi untuk kegemaran anda.

Sumber: samsendat.com

Suami selalu lihat isteri mandi dengan pintu terbuka, bila suami tegur, luluh hati suami dengan penjelasan si isteri.

Semoga apa yang cuba diceritakan di sini dapat menjadi iktibar kepada semua pembaca.

Aku tidak berani menyebut diriku sebagai orang baik, tapi di mata banyak orang, aku adalah orang seperti itu. Stabil, gaji lumayan, sayang isteri.

Aku fikir dalam masyarakat sekarang yang banyak godaan, mampu untuk tidak tergoda dengan itu semua sudah lebih dari cukup untuk disebut sebagai pemuda yang baik.

Isteriku adalah cinta pertamaku.

Kami berpacaran selama 3 tahun sebelum memutuskan untuk menikah.

Kami saling pengertian sangat dalam sehingga hanya dengan saling memandang saja, sudah tahu apa yang difikirkan masing-masing.

Aku sendiri yakin bahwa kehidupan pernikahan kami seperti ini, kerana itu, boleh dikatakan bahwa kami menjalani pernikahan yang bahagia.

Setelah menikah, isteriku telah membuktikan dirinya sebagai wanita yang baik.

Dia hampir menghentikan semua kegemaran dan kebiasaannya, serta segala hobi, demi memenuhi kewajiban dan tanggung jawab sebagai seorang isteri.

Sebelum berangkat kerja di pagi hari, aku hanya tinggal duduk, sementara sarapan, perlengkapan dan baju kerja, sudah disiapkan oleh isteri.

Saat pulang kerja, makan malam sudah siap di meja dan aku hanya tinggal makan saja.

Semua pekerjaan rumah termasuk mencuci, menyapu dan memasak juga sudah beres dikerjakan oleh isteri.

Keadaan ini berlangsung cukup lama sehingga aku mulai merasa biasa dan berfikir bahwa memang seharusnya itu kewajiban seorang istri untuk suaminya.

Aku sama sekali tidak pernah melakukan pekerjaan apa pun di rumah, lambat laun, aku mulai merasa seperti raja, yang harus sudah disiapkan segala keperluannya di rumah.

Setelah kami punya anak pertama, tentu saja kesibukan istriku bertambah, dia tidak hanya mengurus rumah dan aku, tapi juga mengurus keperluan anak.

Aku sering melihatnya sibuk, namun aku tetap tidak sadar.

Saat di rumah aku terkadang bermain dengan anak sebentar, dan hanya itu saja, tidak pernah membantu sedikitpun pekerjaan isteri.

Orang luar memandang keluarga kami sebagai keluarga yang bahagia, suaminya pandai mencari uang, istrinya pandai mengurus rumah.

Mereka tidak tahu bahwa sebetulnya saat itu, pekerjaan istriku sudah terlalu banyak.

Setelah beberapa tahun, akhirnya anak kedua kami lahir.

Seorang gadis kecil yang cantik kini menjadi anggota baru keluarga kami, dan tentu saja, itu artinya adalah tugas tambahan bagi istriku.

Suatu hari saat aku sedang bermain dengan anak kedua kami, anak pertama kami menangis, jadi istri yang saat itu sedang menyetrika, meninggalkan setrikaannya dan bergegas mendekati anak yang pertama.

Ternyata dia lapar dan minta dibuatkan susu, istriku pun segera memasak air untuk membuat susu, sambil menenangkan anak pertama kami.

Tiba-tiba telepon genggamku berbunyi, jadi aku bergegas ke kamar untuk mengangkat telepon.

Hanya sebentar saja, telepon itu berlangsung selama sekitar 5 menit dan aku segera kembali ke anak yang kedua lagi.

Aku pun sangat terkejut, anak keduaku sedang tergantung di tepi katil, ternyata saat aku meninggalkannya rupanya dia berusaha turun sendiri dari ranjang.

Aku melihat istri sedang membuat susu untuk anak pertama, aku pun memanggilnya dan langsung memarahinya.

“Bagaimana kamu sebagai ibu, anak sendiri tidak diurus, lihat! Anakmu hampir jatuh dari ranjang!”

Istriku meminta maaf sambil menangis, dan buru-buru menggendong anak kami, dan terus meminta maaf karena lalai.

Beberapa hari kemudian, di kantor sedang akan diadakan rapat besar para direksi, jadi para karyawan diperbolehkan pulang lebih awal.

Maka aku pun segera pulang.

Setelah tiba di rumah, saya menyadari bahwa istriku sedang mandi, dan, yang membuat aku terkejut, dia mandi tanpa menutup pintu kamar mandi.

Aku benar-benar tidak habis pikir dan langsung memarahinya.

“Kamu tidak punya sopan santun ya? Apa tidak malu kamu telanjang dilihat orang? Untung aku yang masuk ke rumah, bagaimana jika orang lain yang masuk? ”

Dia menjawab, “Sayang, mari kesini, masuk ke kamar mandi bersama saya!”

Awalnya saya agak ragu dan bertanya-tanya dalam hati, tapi akhirnya aku masuk ke kamar mandi juga.

“Nah, kamu lihat, dari sini kita bisa melihat jelas kedua anak kita, kalau aku menutup pintu kamar mandinya, lalu siapa yang akan mengawasi mereka.”

Bukan cuma itu, aku perhatikan istriku dengan saksama ada beberapa bekas luka di tangannya dan bahwa betisnya juga mengalami lebam, selain itu juga ada bahagian tubuhnya yang bercalar.

Aku menanyakan bagaimana dia bisa mempunyai semua luka itu, dia menjelaskan bahwa semua itu terjadi saat dia melakukan pekerjaan rumah juga saat mengurus anak kami, tangannya melepuh terkena air panas untuk membuat susu, bengkaknya terjadi karena dia mengangkat barang berat cukup lama…

Tepat saat itu, anak kedua kami menangis, tanpa berpakaian dan dengan hanya mengenakan handuk, istriku segera menghampiri anak kami, dia segera berusaha menenangkannya.

Ternyata anak kami mengompol, dan dia segera mengganti celananya, celana yang kotor itu ditaruh ke keranjang cucian, saat itu saya baru menyedaris satuhal.

Biasanya saat pulang kerja di waktu biasa, semua cucian sudah selesai dicuci, kali ini saya melihat di tumpukan baju kotor itu, ada bajuku, bajunya, serta baju kotor kedua anak kami, itu adalah satu tumpukan baju kotor yang sangat banyak.

Aku baru menyadari bahawa selama ini, tanpa aku ketahui, ternyata istriku telah menanggung beban pekerjaan yang begitu banyak.

Tiba-tiba hatiku terasa sakit, aku merasa sedih sekaligus malu.

Aku baru sedar, saat itu anak pertama kami baru berusia hampir 4 tahun, anak kedua kami hampir berusia 1 tahun.

Aku merasa bodoh dan bersalah, bagaimana boleh selama ini aku tidak tahu kalau pekerjaan istriku sebegitu banyak, dan bahwa mengurus dua anak yang masih kecil ini, sebegitu sibuk.

Aku memeluk istriku, aku menangis dan meminta maaf padanya.

Sejak hari itu setiap ada kesempatan aku pasti akan membantu pekerjaan istri, dan kini, bukan hanya istri, aku sendiri tidak menutup pintu kamar mandi saat mandi, supaya aku juga bisa terus mengawasi anak-anak kami.

Aku rasa, seharusnya memang seperti ini, sebagai suami istri, sudah sepantasnya saling membantu dan bekerja sama satu sama lain.

Tak ada posisi yang lebih tinggi ataupun rendah di antara suami istri.

Kehidupan suami istri yang bahagia, cuma dapat terwujud, kalau keduanya mau untuk saling memahami juga saling pengertian.

Hasil artikel ini telah diolah oleh penulis dari negara seberang sebagai teladan pada semua.

Dikatakan Sebagai “Rumah Kubu” Dibina Untuk Persiapan Menghadapi Hari Kiamat! Lengkap Dengan Kemudahan Termasuk Gedung Beli-Belah, Pawagam, Spa, Gimnasium Dan Banyak Lagi

DAKOTA SELATAN, Amerika Syarikat – Sebuah kubu bawah tanah yang pernah dimiliki tentera AS di wilayah Fall River dekat Edgemont di sini sedang dinaik taraf menjadi unit perumahan kebal bagi menghadapi sebarang kejadian malapetaka dunia.

Menurut laporan, Kubu Igloo yang mempunyai 575 unit kubu bawah tanah dengan jumlah keluasan tanah menyamai bandar Manhattan itu dijenamakan semula sebagai Vivos xPoint.

Vivos xPoint mampu menampung seramai 10,000 penghuni sebaik sahaja proses naik taraf selesai. Beberapa kubu pula dijadikan sebagai restoran, tempat barbeku dan kandang kuda.

Setiap unit kubu kediaman yang boleh menempatkan seramai 24 orang itu ditawarkan pada harga AS$25,000 (RM97,700) dilengkapi pelbagai kemudahan bertaraf mewah.

Antara kemudahan termasuk gedung beli-belah, pawagam, spa, gimnasium, klinik perubatan, bilik darjah, kawasan latihan menembak dan taman.

Kawasan itu diawasi 24 jam, tujuh hari seminggu oleh pengawal keselamatan yang menerima latihan tentera, sistem kamera pengawasan dan pagar keselamatan.

Pengasas dan Ketua Pegawai Eksekutif VIVOS, Robert K. Vicino menyatakan pembeli unit itu bukan terdiri daripada kalangan yang mengalami para­noia tetapi mahu ‘berjaga-jaga’. – Agensi

Sumber

Via Youtube

JANGAN LEPASKAN PEREMPUAN YANG ADA 7 CIRI INI WAHAI LELAKI!

 

Gambar Sekadar Hiasan..

Kau nak cari calon isteri jangan nak cari yang dahi licin je. Memang agama yang pertama. Tapi kau kena cari yang pandai uruskan kewangan juga.

Kalau calon isteri kau ada 7 perkara ni, laju-laju kau masuk meminang dia. Ajak kahwin terus. Rugi dibiarkan lama-lama. Nanti lama-lama dia disambar orang, antaranya :

1. Minat menyimpan wang

Dia jenis yang minat menyimpan wang. Tak suka membazir kepada perkara yang bukan-bukan. Kau nak belikan hadiah ke dia terus keluar ayat dia, “Tak payahlah lah Biey, rugi je”, “Tak payahlah lah Sayang, simpan la duit tu”. Bukan tiap kali dating, asyik perabih duit kau je suruh beli patung beruang besar.

2. Tak apa jika kau ajak makan kedai biasa-biasa

Kalau kau ajak dia makan kedai biasa atau kat warung, dia tak kisah pun. Asalkan makanan sedap. Tak macam makwe lain, pakai tudung lilit, apa kelas makan kedai murah. Paling kurang pun KFC.

3. Naik kereta secondhand kau pun dia tak segan

Dia jenis tak kisah pun kau pakai kereta apa. Tak malu dengan keluarga dan kawan-kawannya. Bukannya setiap hari suruh kau tukar Honda City je. Nak nampak kelas sikit.

4. Tak minta hadiah mahal

Setiap kali hari jadi dia takde nak minta barang yang mahal-mahal. Contohnya macam beg tangan LV, jam tangan Rolex, make up mahal-mahal. Setiap kali dating tak minta bunga ros bagai. Nak nampak sweet kononnya.

5. Nak buat kenduri kahwin biasa-biasa saja

Dia jenis nak buat kenduri kahwin setakat yang mampu. Takde nak buat wedding of the year bagai sampai nak buat pinjaman peribadi. Hantaran pun tak letak tinggi. Ijazah untuk minta kerja, bukan untuk minta hantaran RM30K.

6. Tak minta nak bercuti sana sini sebelum kahwin

Dia bukan jenis nak ajak pergi bercuti sana sini sebelum kahwin. Nak cipta sweet moment kononnya. Biarlah cipta kenangan terindah selepas kahwin.

7. Gaji kau sikit

Dia tak kisah pun kalau gaji kau rendah daripada dia. Takde nak berlagak. Dia terima kau seadanya. Yang penting kau jenis bertanggungjawab.

Manusia tidak sempurna. Kalau kau tengah bercinta dan pasangan kau takde ciri-ciri di atas, janganlah kau tinggalkan dia pula. Kau bimbing dan ajar la dia supaya lebih bijak menguruskan kewangan. Lengkapkan kekurangan, barulah kehidupan akan lebih bahagia.

Sama-sama belajar ke arah kebaikan. Sekarang ni duit bukan segala galanya. Tapi semua nak pakai duit. Kalau kau duk membazir benda bukan-bukan je, mungkin kedudukan kewangan masa depan kau akan terjejas. Kah!

Oleh: Amir Syahir/blogmazeer

Via semuaviral via ikisahbenar.pw

Jumlah Gaji Yang DiPertuan Agung Dan Menteri Kabinet Kerajaan

Jadi , mari kita lihat berapa gaji dan elaun yang diberi kepada VVIP penting negara kita ni..

Saya mulakan dulu elaun untuk Yang DiPertuan Agong dan Permaisuri Agong.

Elaun untuk Yang DiPertuan Agong 
Ini adalah dibawah Undang-undang Malaysia Akta 269 (Akta Peruntukan Diraja 1982).
Ini budget tahunan untuk Agong. Akan dibayar secara bulanan kepada Agong. Selain dari elaun untuk Agong ni, mereka masih dapat elaun Sultan di negeri masing masing.

1. Privy Purse – RM360,000 (bermakna bulanan adalah RM30,000).
2. Elaun kerajaan – RM120,000 (bulanan sebanyak RM10,000)
3. Elaun diraja Istana Negara – RM144,000 (bulanan sebanyak RM12,000)

Jadi, total setiap bulan seorang Agong dapat adalah sebanyak RM52,000 .

Elaun untuk Raja Permaisuri Agong 

1. Privy Purse – RM67,200 (iaitu RM5,600 sebulan).
2. Elaun kerajaan – RM21,600 (RM1,800 sebulan).

Total sebulan Permaisuri Agong dapat ialah RM7,400.
Selain daripada tu, setiap tahun Agong dapat lebih RM53 million untuk perbelanjaan istana, sambutan tetamu dan untuk gaji pekerja dia. Breakdown nya adalah seperti berikut
1. Perbelanjaan istana dan sambutan tetamu – RM52,259,100
2. Gaji kakitangan istana – RM1,004,880

Elaun untuk bekas Agong dan bekas Permaisuri Agong

Saya tak pernah tau wujud nya elaun ni. Bermakna setiap bekas Agong yang tukar setiap 5 tahun tu akan dapat elaun bekas Agong dan bekas Permaisuri Agong. Ini adalah dibawah peruntukan Undang-undang Malaysia Akta 270 (Akta Istana Negara Elaun-elaun Diraja 1982) pindaan 2006.
Dibawah akta ni elaun akan dibayar kepada bekas Agong dan bekas Permaisuri Agong setiap bulan untuk seumur hidup. Contoh nya lah kan , macam Sultan Azlan (bekas Agong), selain dari elaun Sultan dia dapat tiap bulan, dia juga dapat elaun bekas Agong.

1. Elaun Diraja Istana Negara untuk bekas Agong – RM15,180 sebulan.
>2. Elaun Diraja Istana Negara untuk bekas Permaisuri Agong – RM4,500 sebulan.

Boleh dikatakan kat Malaysia ni kebanyakan Sultan dah pun jadi Agong, just imagine berapa banyak kerajaan belanjakan untuk kesemua bekas-bekas Agong dan bekas-bekas Permaisuri Agong yang masih hidup?

Pencen khas untuk balu Agong

Ini adalah pencen untuk balu Agong. Bermakna kalau Agong tu meninggal semasa dia tengah jadi Agong, so balu dia akan dapat pencen ni. Contohnya pencen khas ni Siti Aishah dapat sebab Sultan Selangor meninggal masa tu dia tengah jadi Agong kan . Kira untung lah Siti Aishah ni sebab dapat pencen khas. Anyway, ini adalah di bawah Undang-undang Malaysia Akta 223 (Akta Pencen Khas Raja Permaisuri Agong 1979).

Jadi, ini lah yang Siti Aishah dapat.

1. Pencen seumur hidup – RM4,500 sebulan.
2. Kereta (cukai jalan dan bayaran pendaftaran percuma) atau wang pukal RM250,000 untuk kereta. Juga dapat RM2,590.87 sebulan untuk driver dan maintenance of car.
3. Rumah Kerajaan yang akan disenggara oleh Kerajaan atau wang pukal RM750,000.

Elaun Sultan dan kerabat (contoh Kedah)

Elaun untuk Sultan dan kerabat kat setiap negeri adalah dibawah peruntukan negeri masing-masing. Setiap negeri ada Enakmen Peruntukan Diraja. Ini contoh untuk Kedah. Basically, kat negeri negeri lain pun lebih kurang sama juga amount nya.

1. Elaun Sultan – RM52,600 sebulan.
2. Elaun keraian Sultan = RM15,480

Jadi, setiap bulan Sultan (contoh di sini ialah Sultan Kedah) ialah sebanyak RM68,080.

Untuk Sultanah pulak elaun nya adalah

1. Elaun Sultanah – RM12,000 sebulan
2. Elaun peribadi Sultanah – RM2,600 sebulan.

Sebulan Sultanah akan dapat RM14,600.

Elaun lain lain untuk kerabat ialah
Raja Muda – RM13,000
Raja Puan Muda – RM5,200
Tunku Bendahara – RM4,000
Bini Tunku Bendahara – RM1,250
Tunku Temenggung – RM3,500
Isteri Tunku Temenggung – RM900
Tunku Laksamana – RM3,000
Isteri Tunku Laksamana – RM600

Banyak lagi elaun untuk kerabat.

Selain daripada tu kerabat-kerabat lain pun dapat allowances juga. Contoh macam anak anak Sultan dapat allowace dalam RM1,000 sebulan and kerabat jauh sikit (bukan anak Sultan) dinamakan kerabat kategori 2 juga dapat allowace sebanyak RM500 sebulan.

Gaji dan allowances untuk Perdana Menteri, Menteri dan Ahli Parlimen

Ini semua adalah dibawah Undang-undang Ahli Parlimen (Saraan) pindaan 2005 ….

Gaji untuk Perdana Menteri, Menteri, MP adalah seperti berikut,

Perdana Menteri – RM22,826.65 sebulan
Timbalan Perdana Menteri – RM18,168.15 sebulan
Menteri-menteri Kabinet – RM14,907.20 sebulan.
Timbalan Menteri-menteri Kabinet – RM10,847.65 sebulan

Setiausaha Parlimen – RM7, 187.40

Ahli Dewan Negara – RM6,508.59
Ahli Dewan Rakyat (ni kira MP lah) – RM4,112.79

Jadi, contohnya macam Pak Lah… dia adalah Perdana Menteri dan juga Menteri Kewangan dan Menteri Keselamatan Dalam Negeri dan juga dia adalah MP, so monthly income dia ialah

= RM22,826.65 + (RM14,907.20 x 2) + RM4,112.79
= RM56,753.84.

Ini formula untuk calculate pencen bekas MP.

Pencen:
1/144 x tempoh perkhidmatan (bulan) x Gaji

Minimum pencen dapat ialah separuh dari gaji MP. Bermakna kalau jadi MP satu penggal pun akan dapat pencen paling sikit pun RM2, 056.40. Lagi lama jadi MP lagi banyak pencen dia akan dapat.

Gratuity:
1/48 x Gaji x 12 x tempoh perkhidmatan (bulan)

Sumber: http://viralgempak.com/jumlah-gaji-yang-dipertuan-agung-dan-menteri-kabinet-kerajaan/

Terima hukuman sewajarnya…

MAHKAMAH Tinggi Shah Alam, hari ini menjatuhkan hukuman penjara lapan tahun terhadap Rozita Mohamad Ali, 44, yang mengaku bersalah mencederakan pembantu rumahnya, dua tahun lalu.

Hakim Datuk Tun Abd Majid Tun Hamzah membuat keputusan terhadap suri rumah itu yang juga responden selepas mengenepikan hukuman dikenakan terhadapnya sebelum ini.

Mahkamah memerintahkan hukuman itu berjalan bermula hari ini dan permohonan penangguhan pelaksanaan turut ditolak mahkamah.

Sebelum ini, Rozita dikenakan bon berkelakuan baik selama lima tahun, selain membayar jaminan RM20,000 dengan seorang penjamin oleh Mahkamah Sesyen Petaling Jaya, 15 Mac lalu.

Namun, permohonan semakan semula hukuman dibuat Jabatan Peguam Negara terhadapnya.

Ketika ditanya pemberita sebelum prosiding bermula, wanita itu mengesahkan dia tidak mempunyai sebarang gelaran termasuk Datin seperti dilaporkan media sebelum ini.

Prosiding kes itu dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya Mohd Iskandar Ahmad, manakala responden diwakili peguam Mohamed Haniff Khatri Abdulla.

Sebelum ini, pada 21 Mac lalu, Rozita gagal hadir ke mahkamah dan pihak pendakwaan diberi tempoh selama seminggu untuk mencarinya.

Mengikut pertuduhan pindaan, Rozita didakwa menyebabkan kecederaan parah terhadap Suyanti Sutrinso, 19, dengan menggunakan sebilah pisau berhulu biru, sebatang mop lantai, sekaki payung, sebatang rod besi berwarna biru, sebatang alat mainan kucing dan penyangkut baju berwarna putih yang digunakan sebagai senjata untuk menyerang.

Perbuatan itu didakwa dilakukan di sebuah rumah di Mutiara Damansara antara 7 pagi dan 12 tengah hari, 21 Jun 2016.

Pendakwaan dibuat mengikut Seksyen 326 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 20 tahun dan denda

Sumber : metro

‘Darah Manis’ Tu Apa? Ini Dia 9 Pantang Larang Bakal Pengantin Menurut Budaya Orang Melayu

‘Darah Manis’ merupakan sebuah Simpulan Bahasa yang begitu sinonim dengan masyarakat Melayu, lebih-lebih lagi pasangan yang sedang berada dalam fasa pertunangan.

Tapi apa sebenarnya maksud istilah ini? Darah Manis bermaksud ‘mudah mendapat bahaya atau kecederaan’.

Orang yang sedang dalam tempoh bertunang dikatakan berdarah manis dan
perlu sentiasa berhati-hati apabila melakukan sesuatu kerja.

Ia adalah satu perumpamaan yang digunakan untuk memberi amaran supaya tidak melakukan perkara-perkara yang berisiko dan berbahaya.

Sepanjang tempoh berdarah manis juga, ada beberapa pantang larang yang perlu dipatuhi oleh bakal pengantin. Lihat 9 senarai di bawah:

Disclaimer: Pantang larang bukan perkara syirik. Ia hanyalah kepercayaan tradisi orang-orang terdahulu yang dipengaruhi oleh budaya dan sering diamalkan.

1. Jangan keluar dengan pasangan sebelum bernikah

Pasangan dinasihatkan supaya tidak keluar bersama 40 hari sebelum tarikh diijabkabul bagi mengelakkan fitnah dan “cakap belakang” masyarakat. Juga lebih penting bertujuan untuk menjaga nafsu masing-masing.

Inilah masanya untuk terbitkan rasa rindu setelah sekian lama tidak berjumpa. Dan apabila harinya telah tiba, pasti akan tercetus rasa teruja bagi pasangan apabila bertemu kembali.

2. Elakkan minum soya dan makan timun

Dipercayai soya tidak elok untuk alat kelamin, manakala timun pula tidak elok untuk pemprosesan anak. Jadi cuba elakkan pengambilan timun dan minuman soya menjelang hari bahagia.

3. Jangan makan kepala ayam

Kenapa bakal pengantin dinasihatkan agar tak makan kepala ayam? Orang-orang tua dulu percaya kepala ayam boleh buat mengantuk kalau makan. Mereka juga percaya kalau pasangan pengantin makan kepala ayam, mereka akan mengantuk ketika bersanding nanti.

Macam tu pun boleh ya.

4. Kurangkan makan makanan laut

Walaupun kita tahu yang makanan laut memang sedap, dimasak pula secara kukus, panggang, goreng, dan lain-lain, namun makanan ini mengandungi kadar toksin yang tinggi.

Oleh itu, lebih elok buat pasangan yang akan berkahwin untuk elakkan pengambilan makanan laut yang berlebihan untuk terus kekal sihat.

5. Elakkan makanan dan minuman yang sejuk

Katanya, makanan dan minuman yang sejuk perlu dielakkan agar muka tampak segar di hari bahagia nanti. Sama ada betul atau tidak, itu tak pasti lah pula.

Makanan atau minuman seperti kangkung, bayam, timun, jambu batu, dan air kelapa adalah bersifat sejuk. Jadi, elakkan ya.

6. Jangan pakai seluar dalam ketat

Ehem, yang ini ditujukan khas kepada kaum Adam ya! Sejak dari dulu lagi pun, lelaki memang tak digalakkan untuk memakai seluar dalam ketat kerana tidak bagus untuk penghasilan sperma.

Selain itu, tidur meniarap pun tak bagus juga. Sebab utamanya adalah peredaran darah sekitar organ akan terganggu. Jadi, elakkan!

7. Amalkan pengambilan jamu

Maklumlah, siapa yang tak nak cantik pada hari perkahwinan, kan? Jadi kenalah amalkan pengambilan jamu agar kesihatan dan kecantikan terjaga rapi.

Bukan setakat luaran, kesihatan dalaman pun penting juga. Barulah boleh menambah kehangatan di malam pertama nanti.

8. Jangan mandi malam


Secara harfiah, mandi malam sememangnya tidak berapa elok untuk sendi dan organ dalaman. Malah, doktor juga menasihatkan supaya tidak mandi malam, lebih-lebih lagi pukul 10 dan ke atas.

Jadi, bagi pasangan yang bakal berkahwin tidak lama lagi, haruslah pastikan diri sentiasa sihat dan jauh daripada sebarang penyakit.

9. Jangan berembun dan keluar malam

Hal ini bagi mengelakkan perkara tidak baik berlaku pada bakal pengantin, lebih-lebih lagi pada waktu malam. Sentiasalah berjaga diri dan berwaspada sepanjang masa.

Kalau perlu keluar juga, mintalah mana-mana ahli keluarga untuk menemani bagi mengelak perkara yang tidak diingini daripada berlaku.

Mana yang dah kahwin tu, pernah tak korang amalkan pantang larang ni? Kongsikan di ruangan komen

 

Sumber : SAYS Seismik

Alat Sulit Lelaki Ini Tercangkuk Mata Kail Pemancing Semasa Berenang Dalam Tasik

Jerman – Seorang lelaki panik selepas alat sulitnya tercangkuk pada mata kail ketika dia sedang berenang di sebuah tasik di utara Augsburg di selatan Jerman pada minggu lepas.

Herbert Fendt (nama samaran) pada mulanya menyangka rasa sakit di bahagian sensitifnya itu disebabkan oleh lalang atau ranting di tasik itu.

Namun setelah diteliti, Fendt yang bertelanjang ketika itu, terkejut apabila mendapati rupanya sebentuk mata kail yang tersangkut pada alat sulitnya.

“Saya menjerit ke arah pemancing di tebing ‘ jangan tarik, jangan tarik!’ Saya sangat takut jika dia cuba menarik jorannya itu”, kata Fendt.

Fendt kemudian berenang ke tebing namun tidak dapat membuang mata kail itu.

Dia kemudian memotong tali tasi yang menyimpul mata kail itu dan terpaksa mengajuh basikal ke rumah dalam keadaan mata kail itu masih lagi melekat di bahagian sensitif itu.

Fendt kemudian memandu ke hospital untuk mendapatkan rawatan.

“Doktor juga tidak dapat menahan dari senyum kecil apabila dia melihat apa yang terjadi”, kata Fendt.

Doktor kemudian membuang mata kail itu dan membersihkan luka di alat sulit Fendt.

Fendt dilarang dari mandi atau berenang selama seminggu, tapi berkata dia akan turun semula ke tasik itu untuk berenang selepas semuanya pulih.

Fendt juga berkata pemancing itu kurang bersimpati ke atas apa yang menimpanya.

“Pemancing itu memberitahu saya yang tasik itu bukan tempat untuk mandi dan dia ada hak untuk memancing di tempat itu.

“Saya cuba menerangkan kepadanya yang dia juga perlu mengambil kira perenang-perenang yang menggunakan tasik itu, dan saya tidak tahu menahu tentang larangan untuk mandi di tasik itu. Tapi dia tidak kisah”, tambah Fendh.

Tasik yang berada berdekatan dengan kampung Dickelsmoor itu popular dalam kalangan perenang.

Presiden persatuan pemancing tempatan, Sylvia Fischer berkata tasik itu dimiliki oleh pemancing tetapi ia selalu digunakan oleh mereka yang suka mandi telanjang kerana kawasan itu tertutup.

“Kami para pemancing faham dengan apa yang terjadi. Kami pun pernah tercangkuk mata kail beberapa kali di jari, jadi kami boleh bayangkan yang insiden itu agak menyakitkan.

“Sudah tentu, pemancing perlu peka dengan mereka yang mandi manda, tetapi tasik itu secara rasminya tempat untuk memancing, jadi yang mahu berenang boleh berenang atas risiko sendiri”, kata Fischer.

Sumber

Akibat Kerana Terlalu Asyik Di Dalam Pawagam , Aksi ‘K0T0R’ Pasangan Remaja Ini Dirakam Tanpa Mereka Sedar…

Kes melibatkan kerosakkan Remaja memang takkan habis sampai kiamat! Apalah yang bodoh sangat sanggup gadai maruah!! Teruk nya korang! Kalau mak bapak korang tahu, aku rasa dioarang tak ngaku kau tu anaknya!! Ops.. Terkasar pulak bahasa.

Bismillahirahmanirahim…….Assalamualaikum.. Mendapat hidayah dari Allah SWT merupakan satu anugerah yang paling besar.Ayah Nabi Ibrahim yang bernama Azhar kerana tidak mendapat hidayah tetap menjadi kafir sehingga akhir hayatnya.

Abu Jahal, bapa saudara Nabi SAW kerana tidak mendapat hidayah juga mati dalam kekufuran. Begitulah yang lain-lainnya seperti isteri dan anak-anak Nabi Nuh assalatuassalam.

Biasanya mereka yang mendapat petujuk dari Allah sajalah yang mendapat hidayah.Samalah dengan kisah Ibrahim Bin Idham seoarang ahli sufi terkenal yang mencapai tahap wali Allah kerana mendapat hidayah. Ibrahim Bin Idham seoarang ahli sufi yang warak dan dianggap mencapai taraf wali Allah .Beliau mendapat pimpinan dari Allah dan perkataan beliau yang diucapkan banyak mengandungi hikmah.

Suatu ketika beliau didatangi oleh seorang lelaki dan berlakulah satu dialog seperti berikut:

Lelaki: Wahai Abu Ishak(panggilan kepada ibrahim Bin Idham),aku seorang lelaki penuh dengan dosa dan kezaliman ,ajarkanlah aku agar hidup zuhud.Aku mengharap kamu memberi petunjuk jalan yg benar dan membuka hatiku yang gersang.

Ibrahim: Apabila dirimu dapat berpegang teguh dengan enam perkara,tentu kamu akan mendapat keselamatan didunia dan akhirat.

Akibat Kerana Terlalu Asyik Di Dalam Pawagam , Aksi ‘Kotor’ Pasangan Ini Dirakam Tanpa Sedar.Pertama: manakala kamu melakukan maksiat, janganlah kamu makan rezeki dari Allah.

Lelaki:Seluruh penjuru dunia maupun ditimur dan juga dibarat,didarat dan juga dilaut,dilembah dan juga digunung semuanya merupakan rezeki Allah,kalau begitu darimana aku mau mendapatkan makanan selain dari rezeki Allah?

Ibrahim: Wahai saudaraku,wajarkah kamu makan rezeki Allah sedangkan kamu derhaka kepadanya?

Kedua: apabila kamu berbuat maksiat jangan kamu tinggal diami dimana-mana tempat kepunyaan Allah.

Lelaki:Abu Ishak,demi Allah yang kedua ini lagi berat bagiku. Bukankah seluruh alam ini kepunyaan Allah?.Kalau demikian di manakah harus aku tinggal? Ibrahim: Tentu tidak patut sama sekali kamu makan dan tinggal di bumi Allah sedangkan kamu menderhakainya.

Ketiga: andainya kamu berbuat maksiat,anggaplah bahawa Allah itu lalai dan lupa kepada kamu dan Allah tidak melihat apa yang kamu lakukan.

Lelaki:Mana mungkin aku berbuat demikian padahal Allah Maha Melihat ,Maha Mengetahui segala rasa dan gerak hati nurani manusia.Allah tidak pernah lalai,leka,mengantuk dan tidur.

Ibrahim: Layakkah kamu berbuat maksiat sedangkan Allah sentiasa melihat dan mengawasi segala gerak geri laku dan batin kamu.Allah tahu apa yang berlaku dan akan berlaku.

Keempat: Takala Malaikat Maut datang kepada kamu dan hendak mencabut nyawa kamu katakan kepadanya” tunggu sebentar,aku mau bertaubat dulu sebelum mati”.

Lelaki: Ini suatu hal yang mustahil,dan tentu sekali permintaan ku tidak dimakbulkan.

Ibrahim:Kamu sedar dan insaf bahawa tidak dapat menolak keinginan Malaikat Maut tentu dia akan datang kepada kamu bila-bila masa saja malah sebelum dirimu sempat bertaubat.Malah kematian itu tidak dilewatkan walaupun sesaat.

Lelaki:Semasa hidup ini banyak perkara yang tidak dikehendaki tetapi jua berlaku sebagai tanda lemahnya diri ini menentang kehendak Allah,apatah lagi ssesudah mati.

Ibrahim: Kamu tahu dan sedar tidak mampu melawan Mungkar dan Nakir tentu lebih mudah melawan nafsumu dari mendorong kepada maksiat.

Kelima: Manakala kamu berada didepan Allah di akhirat dan Allah menyuruh kamu masuk ke neraka kerana kamu berbuat maksiat ketika hidup,katakan kepada NYA:YA,Allah aku tidak mahu dan aku tidak bersedia masuk ke nerakaMU”.

Lelaki: Cukuplah wahai Abu Ishak,sesungguhnya lima perkara ini sangat berat bagiku melakukannya.Aku telah sedar dan mengerti,hatiku juga merasa lega kerana memperolehi panduan yang sangat berguna untuk aku meninggalkan maksiat dan mendorong berbuat taat dan kesyukuran kepada Allah. via m-poser.

Aksi penonton pawagam LFS PB Sentral dirakam CCTV

Kamera litar tertutup (CCTV) telah dipasang di dalam setiap dewan teater LFS Cinema untuk mengelakkan penonton melakukan perbuatan tidak bermoral ketika menonton filem.

Rakaman CCTV itu nanti akan disiarkan secara ‘live’ pada skrin besar yang diletakkan di sekitar lobi.

Pengurus Projek dan Pembangunan Perniagaan LFS, Mohamad Shah Abdul Aziz berkata, pihaknya telah mengubahsuai panggung wayang tersebut bagi memenuhi kehendak penonton tempatan.

Mohamad Shah berkata, mereka juga perlu mematuhi setiap peraturan yang telah ditetapkan oleh pihak berkuasa tempatan termasuklah masa operasi.

Katanya, keputusan meletakkan CCTV bukan untuk menggangu privasi penonton tetapi lebih kepada menjaga tatasusila di tempat awam.

“CCTV ini akan merekod setiap situasi di dalam dewan. Mereka yang melakukan kesalahan tidak akan terlepas. Kami percaya pihak berkuasa dan mereka yang terlibat setuju dengan tindakan yang kami buat,” katanya.

30 Tatoo ‘Fail’ Habis, Membuat Mata Berkenyit Melihatnya

 

Sama ada anda suka tatu atau tidak, anda pasti akan bersetuju dengan satu perkara ini: penting untuk membaca terlebih dahulu sebelum membuatnya secara kekal pada kulit anda.

Internet penuh dengan contoh-contoh yang tidak masuk akal buat tatu yang melucukan dan kami akan menunjukkan kepada anda 32 senarai epik gagal yang membuat kami paling ketawa.

Sesetengah daripada mereka hanya salah eja, sesetengah orang lain begitu buruk sehingga sukar untuk kami melihatnya, sesetengah yang lain tidak dapat dijelaskan, tetapi satu perkara yang pasti: apabila anda merancang untuk membuat tatu pada masa akan datang, anda pastinya akan mengingati artikel ini.

Enjoy!

1. Never don’t give up. Tidak masuk akal ayat ini.

2. Adakah dia ingin membuat tatu bintang-bintang?

3. Stand tall..

4. Tidak perlu memakai seluar dalam lagi. Selama-lamanya…

5. Duit syiling dekat punggung.

6. Banyak keluarganya kan… families.

7. Part mana yang nampak macam Michael Jackson? Kalau tiada huruf MJ, mungkin ini adalah tatu seorang pencacai berjaya.

8. Percaya. Dalam bahasa inggeris bilang belive. Hahaha.

9. Saya tidak dapat menekanya tapi yang ini smart la.

10. Adakah ini adalah pokok krismas ataupun simbol karen? ‘Mengejutkan’.

11. Langsung tidak sama.

12. Apa maksud ni? Bayinya pun ikut kebingungan kebangangan ibunya.

13. Raja dinosaur T-rex dengan lengan yang panjang sedang kurus kelaparan. Mungkin itu tajuk tatu ini.

14. Apa yang seharusnya saya cari di sini?

15. Tukang tatu mungkin sedang mabuk ketika membuat tatu ini. NY yang diminta, lain yang dapat.

16. Wow, ini tahap maha dewa punya tatu ni. Posisi khas sahaja baru boleh nampak tatu ini.

17. Ini haribulan dari planet mana ni? Mungkin dari planet Uranus.

18. This is so ridioulous. Hahaha…

19. Cantik kan kening saya. Jimat masa bersolek kening.

20. Agaknya GF orang berkulit hitam.

21. Kali ni buat tatu tebal sikit. Supaya satu dunia nampak.

22. Siapa ajar budak ni mengira di sekolah?

23. Heat atau heart? Betul bikin gerigitan ni.

24. Nombor jam macam salah ja tu.

25. Sampai puting sekali kena lukis. Aduhai, apalah bongok betul pelukis tatu ni.

26. Wahaha… cantik.

27. Boo Bear atau Boob ear… Bersangka baik lah kan.

28. Sayap atau kasut?

29. Mantap…

30. Pacman.

Jangan lupa untuk Like & Share.

Sumber: gontuni.com